Hard Bakboord.... Elbe mei 2019
door DJB 27 mei 2019

Wekker 05.00 uur, om 0530 aan dek. Ontwakend Oostende. Om iets voor zes uur aan dek, we verlaten het Oostende Voor Anker evenement (niets meer van een evenement te merken..) en om 05.55 zijn we ontmeerd. Op naar Maassluis. Geen hulp van de wal of roeiers nodig, gisteravond heeft de bemanning de trossen “dubbel belegd” zodat we zelf selfsupporting zijn v.w.b. het ontmeren.

door DJB 26 mei 2019

De derde dag van het Elbe Avontuur kan het best omschreven worden als een drieluik. Van rustig naar druk naar rustig. Drie dagdelen.

De ochtend start gemoedelijk. Kombuisgeluiden en -geuren, “morge-morge, goed geslapen” op de achtergrond. Koffie. Uitzicht op een rustige kade, nog geen publiek. Ontbijten met lekker eitje-spek en meer koffie.

Na het ontbijt de Briefing van kapitein PS. De bemanning en passagiers luisteren aandachtig, hongerig naar nieuws. Kapitein PS begint kabbelend, het weer voor vandaag, waterstanden, wachtindeling. Dan de planning voor vandaag, zakelijke presentatie. Twee vaartochten, van 1130 -1330 en van 1500-1700. Spanning bouwt op. De gezagvoerder deelt mee dat er gister een uitgebreid onderzoek is gehouden naar het succes van de De Jantje. Het lukt daar steeds om rondvaarten te organiseren afgeladen met passagiers. (De Jantje is een Gronings zeilschip [schoenerbrik] dat Oostende voor Anker opsiert, ruimte voor 24 passagiers) Het geheim blijkt tweeledig. Een gunstige ligging in de binnenhaven waar vrijwel alle toeristen en evenement-gangers langskomen. In de loop. Als tweede noemt PS de schippersvrouw. Deze Godin Aphrodite met lange blonde haren heeft een dusdanige aantrekkingskracht op al het publiek dat zelfs de grootste landrot en zeevaart minder bekende in rijen voor de gangway van de Jantje dringen om zich in het nautisch avontuur te storten. De toehoorders van de briefing knikken instemmend en herkennend. Dan de wending. Een scherpe vraag van PS aan de aanwezigen hoe wij hier op de Elbe invulling kunnen geven aan een betere passagier werving. Met bijbehorende strenge blik. Besloten wordt dat er vanochtend nóg intensievere reclame zal worden gemaakt en feller zal worden geronseld. Ligplaats kunnen we niet veranderen en blonde diva’s zijn niet aan boord. Als laatste onderdeel van de briefing geeft PS het woord aan JW. (JW is bemanningslid van de Elbe met een uitgebreid takenpakket. Van helpen bij kombuis en bediening tot organisator, inspirator, wasbaas, PR en donateur perikelen beheerder, en meer) JW geeft aan dat hij contact heeft gehad met de scouting in Oostende (een zusterorganisatie van de scouting club in thuishaven Maassluis die op de nabijgelegen Rigel is gehuisvest). Onder leiding van Kristien zal een tiental kadetten van deze scouting de Elbe vanmiddag bezoeken. JW zal zich dan over Kristien ontfermen en of we willen meewerken aan rondleiden van de kadetten. PS sluit de briefing af met een stichtelijk woord en ondersteunende knik.

De attente lezer heeft natuurlijk al opgemerkt dat tijdens deze goed beluisterde briefings het “praise - criticise - praise” principe wordt gehanteerd. Allereerst worden de aanwezigen gerustgesteld en gemasseerd, gesust. Dan de brandende vraag of opdracht met schrikeffect, het leermoment. Eindigen met een innemende slot met feel good onderdelen. Voor mij, als groot briefing liefhebber, zijn deze presentaties een ware traktatie.

door DJB 25 mei 2019

Dat slapen aan boord is voor mij, zeker de eerste nachten, een beproeving. In 1959 waren de mensen gemiddeld 50 cm kleiner dan vandaag de dag, mijn kooi is niet veel langer dan 185 cm, dus altijd gekruld of met voeten klem, De kooi is ook 50 cm breed, daar gooit mijn postuur ietwat roet in het eten. Afijn, veel wakker en draaien en om 06.30 eruit. De kombuisvrijwilligers zijn dan al enige tijd druk bezig. Ontbijt, voorbereiden lunch, snacks voor de bezoekers op de vaartochten en meer.

Het ontbijt om 07.30 is wederom voortreffelijk, de omelet smaakt goed. PS geeft een korte briefing na het ontbijt aan bemanning en passagiers. Weersverwachting, hoog- en laag water, en de vaartochten. Dat laatste houdt ons nog in spanning, er is nog niets bekend.

Schoonmaken. Na het ontbijt wordt er schoongemaakt. Stofzuigen, dweilen en soppen van de “openbare ruimtes”. Mijn bijdrage is het schoonmaken van de 4 WC’s, een eervolle taak. Hoort erbij!

PS heeft aangegeven dat de eerste vaartocht om 11.30 zal beginnen, dat geeft tijd om te oefenen met de MOB (man overboord boot) te oefenen. Wettelijk voorschrift is dit op gezette tijden te oefenen en aangezien we hier BB voor de wal liggen is het te water laten van de MOB (aan stuurboords zijde) goed te doen (In Maassluis ligt de Elbe altijd stuurboord voor de wal). Goede oefening!
door DJB 24 mei 2019

Vroeg op. De A4 staat na Delft al vast, de A20 naar Hoek van Holland kent een vrachtwagen met pech. Ondanks een kleine detour door de Spaanse polder en Schiedam Kethel en wat geïmproviseerde autonavigatie ben ik stipt 07.00 uur in Vlaardingen. Ik haal PS, vriend, zeevaartschoolgenoot, tutor, muziek en meer inspirator, loods buiten dienst op, én, de komende dagen, kapitein van de Zeesleper de Elbe. We gaan mee op de reis van dit museumschip naar Oostende. Daar wordt Oostende Voor Anker gehouden (“ groots Maritiem gebeuren met deelname van meer dan 150 klassieke zeilschepen en tal van optredens en animatie ”, kopt oostend.org).

We halen BvZ op, middelbare school genoot van PS en actief als kapitein/eigenaar op een coaster. BvZ is op verlof en vaart deze Elbe reis mee als stuurman. We zijn om 07.30 in Maassluis en de Elbe ligt statig op ons te wachten.