De rit voert ons vanuit Tórshavn over de weg 50 en 10 bij Kaldbaksbotnur door de tunnel. Vervolgens weg 50 en bij de (oude) 10 rechtsaf richting Kollafjørður, via Hósvík naar Streymnes, om daar verder te gaan over de 53 richting einddoel Saksun.
Onderweg maken we diverse stops om te genieten van het adembenemend uitzicht en de fraaie vergezichten. Veel foto’s. Pôje geeft aan dat het normaal niet al te veel sneeuwt, maar dat het de afgelopen dagen raak is geweest. Tijdens het genieten wisselen met, de goed Engels sprekende Pôje, informatie uit. Nederlands en Faeröers voetbal, welke scholen zijn er hier, criminaliteit, vakantie in Italië, werkloosheidscijfers, huizen en meer. Goed.
De bovengenoemde weg 53 is niet meer dan een smal, volledig ondergesneeuwd spoor (slechts één tegenligger die bij het passeren eerst 50 meter achteruit moet om een breder stukje weg te vinden..), maar brengt ons naar het noorden van Streymoy in Saksun.
Saksun: Splendidly set in a natural circular amphitheatre high above a tidal lagoon, Saksun is a wonderfully remote hillside village and is one of the most worthwhile destinations in the country. Known for its tranquil atmosphere, the tiny village of 14 inhabitants offers amazing views of the surrounding mountains.
In the fjord, at the foot of the village, is a lagoon. At low tide, it is possible to walk along the sandy shore of the lagoon around the headland.
The village includes a church, built in 1858, and Dúvugarðar, an active sheep farm which also functions as a museum.
We laten Pôje en zijn taxi een 35 minuten staan en wandelen richting de lagoon. Fraai! Kijk maar:
De voorbereiding voor het laatste stukje varen van Faeröer naar IJsland behelst in ieder geval het weerbericht:
BBC Shipping Forecast fot Southeast Iceland
High seas storm warning - issued: 08:00 on Mon 12 Feb 2018 UTC
New low moving rapidly northeastwards, expected 62 north 17 west 965 by 130000UTC. Winds will reach storm force 10 between 20 and 150 miles of the centre in the southern and southwestern quadrants throughout. Winds will reach storm force 10 between 30 and 160 miles of the centre in all quadrants after 121600UTC. Frontal trough 55 north 30 west to 50 north 37 west expected 61 north 10 west to 55 north 08 west by same time. Winds will reach storm force 10 up to 75 miles to the east of this front after 121500UTC.
Wind: Westerly 6 to gale 8, becoming cyclonic gale 8 to storm 10, perhaps violent storm 11 later.
Sea state: Very rough or high.
Weather: Occasional snow.
Visibility: Moderate, occasionally very poor.
Spannend!!
Bij vertrek is er niet meer dan windkracht 3, dat valt alleszins mee.
De rest van de middag en avond wordt besteed aan lezen en TV kijken en niksen. We zien tussen terugkeer op het schip en vertrek nog net even Ireen Wüst de 1500 meter winnen (spannend en chapeau) en zijn verbaasd over het kleine aantal passagiers dat we aan boord aantreffen. Gedurende het diner (voortreffelijk) dat we rond 18.10 genieten, geeft de ober aan dat er nu ongeveer 60 passagiers aan boord zijn (capaciteit 1500) en de bemanning “aangepast” is. ( we hopen op een volwaardige brug en machinekamer bezetting..) We leren ook dat veel van de bemanning het schema 4 weken werken - 4 weken vrij volgt. Dat klinkt goed, beter dan de 7 maanden van huis “in mijn tijd”..
Het diner is perfect (geen details, maar we hebben bij de vriendelijke ober al wel afgesproken dat we op de terugreis nog meer lekkere visgerechten willen) en we gaan na afloop voldaan naar onze hutten. Slapen en morgen fris aan het daadwerkelijke IJsland beginnen.
Van drukke fijne dag (met wandelen) nagenietende Dirk