Hard Bakboord.... Ninghai
door DJB 24 december 2012

Was ik nog even vergeten!
Achtergrond uit Folder:
’s Ochtends vroeg eten Birmezen mohinga, een dikke vissoep die op smaak gebracht is met citroengras, knoflook, ui, geelwortel, gember, pepers en vissaus. De soep wordt gegeten met dunne rijstnoedels en bestrooid met gefruite uitjes, korianderbladeren en gedroogde peper. Behalve als ontbijt is mohinja ook populair als tussendoortje en verkrijgbaar in de eetstalletjes langs de kant van de weg.

Hieronder treft U het “originele” recept van deze Goddelijke soep door CH/COOK Soe Htet Paing dat ik van hem heb gekregen. Hij heeft er 3 dagen over gedaan om het voor mij op te schrijven. (ik ga er van uit dat het leeuwendeel gekopieerd is uit een Engels kookboek, maar af en toe herken je de hand van deze Meesterkok).

Probeer maar eens te maken, dan kom ik wel keuren of het de goede smaak heeft.

Birmese Soep-expert Dirk

MOKE HIN GAR
Ingredients:
3 pounds catfish or mackerel
½ cup fish sauce
1 tablespoon salt
9 pints water
3 whole dried chilies
1½ teaspoon shrimp paste or 4 inch piece pressed fish
3 tablespoons peanut powder
2 cups minced onion
½ cup minced garlic
½ tablespoon minced gingerroot or ginger powder
3 tablespoons rice flour
4 tablespoons grain flour
1½ cups oil
½ teaspoon turmeric
6 small onions
1 foot length banana stem
1½ teaspoons lemon grass powder
1 large garlic bulb
6 eggs

Small Accompaniments
2 teaspoons chili powder
4 limes
½ pound filleted fish, perch or ngape
½ cup chili powder
2 bunches coriander leaves
24 crisp bean crackers or other crackers
5 pounds fresh or 2 pounds dry rice noodles

Method
Wash fish well. rubbing catfish hard.
Rub with half fish sauce end salt
Boil in 5 pints of water with whole chilies and pressed fish or shrimp paste

Roast and powder the peanuts. Onions, garlic and ginger may be pounded. Toast rice and grain flours in a pan.

When fish is cooked enough to flake off easily, but before it disintegrates, turn heat off. Take off meat and set aside. Pound bones well put back into broth and mix. Strain broth carefully and keep.

Heat 2/3 cup oil. Fry onion, garlic and ginger till fragrant. Mix flaked fish with turmeric freeing it of bones, add to pot and cook well. Add strained broth. Mix rice and gram flours to a paste and add to the broth.

Stir well to prevent sticking of paste. Bring to boil and add 4 pints of water or enough to have desired thickness of gravy. Add remaining fish sauce to taste.

Peel 6 small onions. Remove outer layers of banana stem and cut rings from tender inside. Put all in a pot with lemon grass powder and simmer till onions and banana stems are tender.

For small accompaniments

Hardboil the eggs. Peel large garlic bulb and cut evenly in small slices. Heat ½ cup of oil, fry garlic golden. Drain into small dish and pour all but 3 tablespoons oil over garlic.

Reheat 3 cups of oil in pan and taking it off the fire, fry 2 teaspoons of chili powder to exact redness, strain and keep this red oil. Peel and cut eggs into sixths lengthwise.

Just before serving, put cut eggs and red oil into pot, floating oil on top. Meanwhile keep pot hot and prepare remaining accompaniments.

Pound filleted fish in a lightly oiled mortar and paste in an electric blender removing any bones. When consistency is sticky, mix fish with a little salt and form into flat pellet 2 inches in diameter.

Heat remain in 1/3 cup of oil and fry pellets till brown slice them to 1/8 inch thickness.

If dry rice noodles are used put them in fast-boiling water. When done drain run cold water through and keep cold.

Cut lime wedges. Chop coriander finely. Pan roast ½ cup of chili powder. Crisp bean- or other crackers are usually bought separately to accompany.

Dish rice noodles onto a long serving platter. Put very hoy curry in a big tureen, fish slices on a salad plate, and crackers in a long dish.

Place coriander and lime on small plates and chili powder and extra sauce in small dishes.

Serve in large soup dishes, putting in ½ cup noodles with 1 cup of curry on top including preferred accompaniments to taste. The crackers are either broken in small pieces and mixed in or eaten on

door DJB 23 december 2012
Na het ontbijt (op zondag vaste prik: gebakken eieren met toast en heel veel gebakken spek en een (wellicht nog van de BBQ bekend) grote knakworst. De Birmese variant van het Continental Breakfast, met koffie) direct naar de brug. We varen door de Singapore Straits en dat betekent veel scheepvaart. Initieel wat heiig, maar al snel fraai weer met goed zicht. Ik neem lekker foto’s en ben onder de indruk van de hoeveelheid en variatie aan schepen. De VHF is druk gevuld met allerlei gewauwel over ETA’s, Pilot on Board en pilotladder on the port side. R/T discipline en uitvoering is van een volledig andere orde dan in de luchtvaart..
We gaan ten anker, en wel om 12.30 (4 op de bak, bakboords anker). De Ninghai moet wachten tot er een plaatsje vrij is aan de kade.
door DJB 21 december 2012

De dagen dat de Ninghai in Sri Racha vertoeft wordt er veel werk verzet. Ik doel nu niet op de Robinson expedities (!) van de bemanning en The Passenger, of stappen in het algemeen, nee: de bedrijfsvoering, het reilen en zeilen aan boord!

De scheepsagent in Thailand is vervangen door een andere agent, die nog moet wennen en weinig weet. De Superintendent uit Singapore is aan boord vanwege speciale lading en onderhoud en wil prioriteit. Het E-mail verkeer schip-kantoor stijgt exponentieel (veel vragen van diverse afdelingen van kantoor (het lijkt in deze scheepvaartbranche of “kantoor” staat voor mensen die langs elkaar heen werken: overbodige, onzinnige (ETA voor Singapore?) en vooral veel dubbele vragen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zelf vragen stellen kan: deze worden uiteraard zo spoedig mogelijk, maar niet ’s nachts of in het weekend of op vrijdagmiddag of in de Kerstperiode of in december.. beantwoord. Fenomeen is volgens mij overigens niet uniek voor de scheepvaartbranche..) en vreet aandacht. Twee man voor inspectie van dubbele bodems en diverse ballast tanks zijn aan boord (blijven tot Singapore); ze willen steeds wat. Een techneut (vast een voormalige sparks..) die de 10cm radar moet repareren (magnetron defect?) heeft meer vragen dan oplossingen. Een specialist van Sulzer komt naar een probleem van de hoofdmotor kijken (bij de laatste keer manoeuvreren wilde de machine niet stoppen en verder is het aantal toeren bij dead-slow veel te hoog : de governor (zeg maar gaspedaalregelaar) moet gerenoveerd/gerepareerd worden) en heeft veel eisen. Er is een zoveelste wijziging betreffende de aard en hoeveelheid lading die hier in Sri Racha verwerkt moet worden. We gaan opeens 24 auto’s (type pick-up) laden. En verder lading die gereorganiseerd/herplaatst moet worden, omdat dit in Singapore niet mogelijk/wenselijk blijkt. Het brandstofverbruik. De audit. Weer een Inspectie gepland. De Flag State (Marshall Islands: ik neem aan met zeer gunstige belastingregelingen voor Rickmers) wil de kranen laten testen in Singapore. Aflos bemanning in Singapore. Overdracht. Ga maar door..

Gevolg voor de kapitein, ch/off en ch/eng is dat “iedereen” wat van hen wil. De toch al niet lage temperatuur stijgt..

door DJB 19 december 2012

Een goede mogelijkheid om Sri Racha wat beter te leren kennen is de mist ingegaan..
Misschien bij het wandelen door Robinson, of door de hobbelige taxirit of wellicht de leeftijd (onwaarschijnlijk): er zit een of andere zenuw tussen wat rugwervels goed klem. Even rechtop en strekken en leunen brengt normaal wel verlichting maar deze keer niet. Een flinke portie Paracetamol en Ibuprofen moet het doen. De kapitein heeft nog wel een Thaise massage aanbevolen, maar ik heb me maar gehouden aan mijn eigen apotheek oplossing. Gevolg is dat ik dus niet ben gaan stappen, shoppen, wandelen of lekker heb gegeten hier in Sri Racha, maar nu al 1,5 dag zeer voorzichtig rondloop/hang tussen hut, mess en brugvleugel…
Jammer.
Verwachting is dat we óf vanavond of morgenochtend heel vroeg vertrekken richting Singapore. Laatste stukje varen!

door DJB 17 december 2012

Na de groenstrook-nadering zijn de eerste 2 dagen Sri Racha verschillend en leuk!

We zijn gemeerd aan een pier/kade die d.m.v. een brug is verbonden met het vaste land. De brug is wel 3 km lang, dus eigenlijk liggen we in the middle of nowhere: i.i.g. niet even lopen naar de stad. Naast ons ligt het USNS Alan Shepard gemeerd: Amerikaans bevoorradingsschip (onderdeel van de Combat Logistics Force), 210 meter lang, ongeveer 175 man, heeft “droge” voorraad aan boord, voornamelijk munitie.. Afgeschermd door een haag van containers op de pier, met 4 militairen bij de opening/toegangspoort. Of Alan nu juist een veiliger gevoel moet geven of juist niet blijft mij onbekend.. Afijn de hele discussie over wat dat ding hier doet moet maar in een ander gremium gevoerd worden.

door DJB 16 december 2012

Eerste bericht van de agent te Sri Racha na het doorgeven van ETA (96 uur voor) is dat we direct gaan laden en lossen, gevolgd door een tweede bericht (48 uur) dat we eerst voor anker moeten (kade bezet), weer gevolgd door een derde bericht (vlak voor pilot station): direct aanmeren. Niemand kijkt er van op, ook ik niet.

De aanloop naar Sri Racha is fascinerend. Het is avond dus je zou zeggen: donker. Echter vanaf zonsondergang ie er veel licht te zien: vissersschepen! Daar waar vroeger de Scheveningen 21 met behulp van een enkel, zwak petroleumlichtje de haring binnen sleurde, is het moderne Thaise vissen meer verlicht. Letterlijk.

door DJB 15 december 2012
De afgelopen dagen is de bemanning van de Ninghai in de ban de “de Pool” geraakt.
Enige uitleg is hier op zijn plaats.
De Pool is Dhr. Sopek. Captain Sopek. Geboren en getogen in Gdansk (vandaar), woont tegenwoordig vlak bij Manilla, Filippijnen. De Pool is in Davao aan boord gekomen, gaat in Sri Racha weer van boord en houdt, op verzoek/wens/eis van de eigenaar (Rickmers) een audit/inspection /check van al het reilen en zeilen hier aan boord. Heeft op deze manier een paar dagen de tijd om alles te controleren. De Pool heeft jaren gevaren, als stuurman en later als kapitein, heeft daarna enige tijd op het “kantoor” van Rickmers in Hamburg gewerkt en is tegenwoordig freelancer met een eigen bureau die dit soort audits uitvoert.
Na aankondiging van deze audit begint het geklaag en gemopper. Achterdocht. Geen onbekend fenomeen volgens mij bij controle. Immers: er is net inspectie van de Germanischer Lloyd geweest en alles was in orde, er is nog zoveel te doen, vertrouwen ze ons niet, gaat zeker lopen zeuren, kostbaar tijdverlies, we komen niet aan het gewone werk toe, we moeten de zaken voor Singapore nog regelen, enz, enz. Enige vooringenomenheid is duidelijk aanwezig. De bemanning wordt door de 1e stuurman toegesproken over regels en voorschriften, de machinisten laten gereedschap vallen en duiken direct in de papieren en de kapitein blijft volhouden dat 5 dagen onzin is, kan makkelijk in een paar uur. Of het aspect Birma versus Europa hier meespeelt kan ik niet bewijzen, maar laat ik het zo stellen: dat kriebelt (volgens mij).
De eerste actie van de Pool is de lucht klaren: nee ik ben geen politie-inspecteur, nee het gaat niet om alleen maar fouten vinden, ja, we moeten samen kijken of er verbetering mogelijk is als er iets niet klopt, het is voor jullie, enz. Dit helpt, maar men blijft voorzichtig.
door DJB 13 december 2012

Uit het logboek (vertaling Dirk):

15.53 Loods aan boord

16.00 Sleepboot bakboord voor vast

16.01 Sleepboor bakboord achter vast

16.04 1 + 1 voor en achter

16.07 Ontmeerd

16.10 Sleepboten los

16.15 Loods van Boord

Het vertrek uit Davao is dus niet direct een uitdaging: Trossen los, sleepboten trekken de Ninghai 3 meter van de kade en worden losgegooid: slow-ahead en recht vooruit; al na 1 mijl gaat de loods van boord en wordt opgepikt door de loodsenboot. 20 minuten werk.

 

De reis naar Sri Racha (Thailand) is voor de stuurlui iets meer uitdaging. Langs de zuidkust van Mindanao (Filippijnen) door Basilan Strait naar de Sulu Sea.

door DJB 10 december 2012
Om half zes (ja, in de ochtend) sta ik op de brug om de eerste foto’s te kunnen maken.
door DJB 9 december 2012
Om 16.45, zonder vooraankondiging, bericht per VHF: begin maar met anker hieuwen: de Ninghai gaat naar binnen…
Meer posts