We vertrekken om 14.00 uit Lautoka naar Suva, bij vertrek onder loods begeleiding. Van de agent heeft de kapitein doorgekregen dat we in Suva nog niet direct kunnen laden en lossen, er is wat vertraging ontstaan. Daarom zullen we in Suva voor anker gaan. De loods is een ouwe rot. Korte witte broek, lange witte kousen en een soort Hawaï shirt. Alle trossen los, behalve achterspring. Bow thruster 50% naar bakboord, korte klap dead-slow astern, Stop Engine en achterspring los, roer hard stuurboord, klap dead-slow ahead.
Niks geen sleepboot. Port 15 en dead-slow vooruit, we zijn onderweg!
Omdat de loods in Suva woont zal hij de reis (reisje) aan boord blijven. Lautoka-Suva is van pilot to pilot 81 Nm, 27 en 5 havenmijlen, dus van kade naar kade 113 Nm. Daar doet de Ninghai ongeveer 8 uur over, we gaan een snelheid van ongeveer 16,5 knopen maken.
De route is door de Navula Passage, dan zuid langs van Vita Levu en door de Beqa passage naar de westelijke aanloop van Suva. Laatste stukje is koersje noord(!) tussen Nukusaga Reef en Vunivau Reef door.
Na de Navula Passage gaat de loods rusten om pas vlak voor Suva het stokje weer over te nemen. Gedurende de trip is de kapitein steeds op de brug, de stuurlieden navigeren.
We volgen de lichtenlijn in Suva Harbour. Om 22.00 Let Go stuurboord anker. Om 22.06: Goed ten anker, 5 lengtes te water.
De loods gaat direct na het ankeren van boord en wordt opgepikt door de loodsboot, de derde stuurman komt op de brug na het begeleiden van de loods naar de loodsladder, de kapitein gaat naar zijn hut.
Ik ga een biertje drinken!
Dirk