Kort avontuur!
Om 06.45 wakker, na een rustige nacht.
Kleding en wasgoed inpakken (prakken)
Gerommel aan boord, we zijn allemaal aan het opruimen en pakken.
Ontbijt om 07.45 uur.
We varen om 08.15 uur, afwas, vloeren soppen en WC steriel.
Om 08.45 uur gemeerd bij Heech by the Mar, er wordt direct brandstof gebunkerd.
De heer Koekenbakker komt de laatste controle uitvoeren en vraagt naar de ervaringen.
Omdat er geen werk is voor 4 man geeft PS aan dat hij de eindrekening zal regelen.
KS, HN en ik stappen in de auto voor rit naar Amsterdam, Hoek van Holland en eindpunt Den Haag.
Hier moet aangetekend worden dat nog voor Lemmer HN naast mij zit te tollen, en KS, die zich op de achterbank heeft verscholen, in diepe slaap is geraakt.
Ik ben dus zeker niet de enige die moe en voldaan is!
Wederom een wat onrustige nacht, met veel draaien en licht zelfmedelijden vanwege wat stramme spieren. Niets met leeftijd, maar uiteraard alleen door de inspanningen..
Vanaf 06.00 uur halfwakker en gerekt tot 07.40 uur.
PS is nog in bed op de bank in de kajuit (mijn ervaringen van twee jaar geleden geven aan dat de combinatie smalle slaapplek en gladde slaapzak een potentieel van de bank af glijden in zich heeft, maar PS slaat zich er manmoedig doorheen: niet op de vloer beland)
Ik zet thee, kook vast rijst voor de avondmaaltijd, haal het laatste
vlees uit het vriesvak, zet thee en koffie: activiteiten die stramheid en slaap
doen vergeten.
We worden verder wakker met thee in de kuip en een slow breakfast, deze keer geen ei (want vanavond nasi met een gebakken eitje, dus HN verbiedt ons in de ochtend ook al eieren te eten..)
Na het ontbijt wordt de kluiver klaargelegd: we moeten deze week toch minimaal één keer met alle beschikbare zeilen varen.
HN neemt iets na 09.00 contact op met de havenmeester. Deze heeft aangegeven om 09.00 uur even aan boord te komen kijken. Het gesprek is op zijn minst amusant.. Als HN aangeeft, na wat verwarde vragen van de havenmeester, dat we de nacht in De Kreupel hebben gelegen is de respons: daar mag je helemaal niet liggen.. Verbazing. HN noemt het gesprek van gister en dat de havenmeester langs zou komen. Hier wordt aangegeven dat hij niet mobiel is en op krukken loopt en helemaal nergens langs kan komen. Nog meer verwarring. Wel wordt aangegeven dat we het havengeld kunnen betalen via een QR code die op het verlate huisje is geplaatst..
Dat doen we dan ook, de €22,40 zijn weliswaar de minste kosten aan havengeld tot nu toe, maar gezien de faciliteiten (geen), en een verwarde havenmeester ook wel apart. We zien het als een kleine donatie voor de wederopbouw van dit beschadigde natuureiland. De schade die is aangericht komt van de stormen, het extreem hoge water in december van het vorige jaar, waar ook Hoorn en Volendam slachtoffer van waren.
De route vandaag is weer richting thuishaven Heeg, we moeten het schip vrijdagochtend vroeg weer inleveren en hebben een overnachtplaats gevonden vlak bij Heeg in het Heegermeer. In dit plan is ook opgenomen dat we een tussenstop maken in Stavoren om daar te lunchen. Gemak dient de mens.
Om 09.30 uur zijn we ontmeerd en manoeuvreren we voorzichtig de haven uit. Om 09.50 uur alle zeilen bij, maar de verwachte wind met Bft 3 is vrijwel afwezig, hetgeen slappe zeilen, geen vaart maar gelukkig wel prettig vertoeven in de kuip oplevert. Traag zeilen!
PS neemt de taak van koksmaat op zich en zorgt voor koffie, de wind trekt een beetje aan (Bft 3) en het is werkelijk prima vertoeven op de Welvaren. Zon, zonnebrand voor allen, jassen uit, genieten!
We koersen in alle rust naar Stavoren, om 11.35 zijn de fok en de kluiver gestreken en om 11.45 het grootzeil.
Matig slapen ondanks oordoppen, veel draaien en om 07.25 uur opstaan. Eerst maar eens toilet opmaken in het haven sanitair gebouw (groot, schoon en loeihete douche).
Als ik fris gedoucht terugkom is er direct actie. Ik ben mijn sokken nog aan het aantrekken als er al verhaald wordt van ligplaats naar het bunkerstation. We hebben becijferd dat er weliswaar nog een flinke hoeveelheid diesel aan boord is, maar het verbruik de komende dagen is ongewis, dus voltanken maar. Dat bunkeren gaat net als bij een benzine station: gewoon slang pakken en tanken. HN tankt 37,75 liter (kosten €81,54: in de havens is de diesel prijs doorgaans hoger dan aan de snelweg: de reden zal zeker met wat meer verdienen in de haven te maken hebben)
Na het bunkeren verhalen we naar een nabij gelegen ligplaats.
Slapen als een os!
05.00 uur kort toilet bezoek. Details van deze actie, die doorgaans toch zo geheim mogelijk worden gehouden, worden door KS tijdens het ontbijt in geuren en kleuren verwoord. Dat komt omdat KS met zijn hoofd tegen het (dunne) schot aan slaapt waar het toilet is geplaatst. Als KS slaapt is er geen probleem, maar als hij net wakker is bij toiletbezoek worden alle geluiden (gelukkig geen geuren) kraakhelder doorgegeven. Zo kan KS de urinewegen functie van bezoekers goed controleren en kan de aansluitende flatus (scheet, wind, broekhoest, veest) beoordeeld worden op helderheid en toon! En uiteraard het goed functioneren van de WC spoelinstallatie. Privacy op een schip van 11 meter is ook best ingewikkeld.
Om 08.15 uur genieten we van thee in de kuip, een traag begin van de dag.
Het ontbijt bestaat naast de reguliere eitjes met spek ook uit door PS bij de lokale bakker gehaalde verse croissantjes. Of deze deegwaar lokaal is bereid of dat alle croissantjes in Nederland uit één fabriek komen is onderwerp van gesprek tijdens dit ontbijt..
Na het ontbijt is er ruimte voor het eveneens door PS meegenomen gebak!! En koffie.
Deze nacht levert achtereenvolgens een oase van rust, gevolgd door veel herrie. Niet geheel duidelijk wat het slapen verstoort, waarschijnlijk zeilgeluiden.
De bemanning is om 07.20 uur present, KS is brood halen, de winkel bleek gistermiddag gesloten. Deze keer eitje met bacon en brood met veel boter en hagelslag..
Het plan voor vandaag is: varen naar Harlingen. We vertrekken om 09.45 uur en motoren het eerste deel van deze tocht.
Deze nacht zeer slecht geslapen.. Klotsend water, vibratie geluiden (zelfs HN, KS en PS weten niet wat voor geluid dat is [valt niet onder zeilgeluiden]). Horten en stoten. Komt natuurlijk ook omdat het schip in deze nacht nog een keer drijft om daarna weer droog te vallen. Onverbiddelijk getij.
Afijn, rond 07.20 uur soort van wakker geschrokken, wat kleren aan en wat blijkt: de overige bemanningsleden zijn al wakker. “Al lang”, zeggen ze. Beter verwoord: de overige bemanningsleden zitten met kleine oogjes naar hun kopje thee te staren…. Nergens last van.
We frissen op door eitje spek en toast met jam. Kaas. Er is ruim tijd om
te natafelen want De Welvaren is nog niet helemaal los, er staat pas 60 cm
water. (diepgang = 85 cm)
We praten over havenloodsen, draaien in spring, integratie rivierloodsen,
extra anker, ingewikkeld manoeuvreren, dronken havenloodsen en meer. Zo leren
HN en ik nog wat van het wel en wee van de loods activiteiten in en rond de
haven van Rotterdam in de voorbije jaren. Leuk.
De route die voor vandaag gepland is (gisteravond of beter: vanochtend)
is: op weg naar Terschelling en Zeilen.
Geen geweldige afstand, maar ruim gelegenheid om de Welvaren zeilervaring aan te scherpen.
Het logboek geeft aan:
09.00 uur: anker op en motoren. Zon lekker weer.
09.10 uur: hijsen de zeilen
09.35 uur: 2e rif
09.40 - 11.40 uur: al laverend 5 keer overstag.
(Diverse inzichten en acties bij dit overstag gaan - steeds scherp aan de wind).
11.45uur: bakboord uit en de geul in op het fokje. 2 mijl per uur in het zonnetje.
Slapen in een vreemd bed is de eerste nacht altijd al wel een dingetje. Slapen op een zeilschip is een flink dingetje. Slapen in de President Suite aan boord van de Welvaren is een ding. De door mij ervaren herrie aan boord van een schip (klapperende touwen, krakende onderdelen, klotsende water tanks, gierende wind door gestreken zeilen, het Makkumse verkeer, snurkende bemanningsleden, etc. [door KS en PS omschreven als “zeilgeluiden”] vallen alleszins mee, maar zorgen toch voor een wat onrustige nacht.
De leeftijd en prostaat gebieden minimaal één nachtelijk toilet bezoek en dat is, zoals reeds beschreven, een acrobatische krachttoer die dan ook nog in het donker en zo stil mogelijk moet worden uitgevoerd. Alertheid en souplesse is dan een must, maar na 2 keer kopstoten, onmogelijke lichaamswentelingen en fikse doospoelgeluiden [eerst afsluiters open, dan klep naar invoer, dan met de hand water in pot pompen, klep om naar afvoer en weer pompen, nu overboord] is de bemanning wel wakker. De toilet ganger gaat dan uitgeput terug naar zijn kooi, om pas na 15 minuten weer een normaal adem- en hartritme te hebben hervonden en voornamelijk denkend aan nooit meer plassen..
Redelijk rustige nacht.
Om 07.15 uur opstaan en thee scoren in de kajuit. KS is dan al aan het wandelen, PS en HN zijn ook al wakker. Ik regel een gebakken eitje met spek en we ontbijten aan de prettige tafel in de kajuit. Ik merk dat mijn reisgenoten vooral jam, pindakaas, hagelslag, allemaal met boter nuttigen, terwijl ik me te goed doe aan ham, smeerleverworst en salami. Wel gemeenschappelijk kaasverbruik.
Om 09.05 vertrekken we uit Makkum, ik doe de afwas en we varen op de motor langs de Harlinger- en Sotterumerdijk.
Het plan is droogvallen aan het einde van de middag net zuid van Vlieland nabij de Richel.
Gepakt en gezakt vertrekken KS en ik om 10.00 uit Den Haag naar Heeg, waar de Welvaren is gestationeerd.
Een kort intro is hier op zijn plaats:
Voor vertrek zijn er de nodige voorbereidingen geweest. Minimale kleding voor aan boord werkt niet echt, naast wat toiletspullen, ondergoed en T shirts [en de hoopvolle korte broek] volgt er ook een scala aan noodzakelijkheden: laarzen, zeiljack, zeilbroek, slaapzak, kussen, lichte regenkleding, petten en schoenen, verrekijker, opladers, etc. Dat is al twee flinke tassen vol.
We hebben afgesproken voor de trip éénmaal uit eten te gaan en verder de maaltijden aan boord te nuttigen. Dirk kookt. Dat is 6 avondmaaltijden, 6 lunches en 7 ontbijten. Als (beetje) controle freak (ik prefereer hier georganiseerd), heb ik een overzicht gemaakt van maaltijden en lunches in Excel. Door velen als volledig overbodig ervaren (we zien wel wat er is) maar volgens mij aan boord van een bootje met een minimale koelkast, een vriesvakje van 10 bij 30 bij 30, een minuscuul 4 pits gastoestel en de opbergruimte van een Fiat 500 een absolute noodzaak. KS neemt traditiegetrouw (dat is in 2022 ook zo gegaan: korte traditie) de 1e avondmaaltijd voor zijn rekening (heerlijke chili con [veel]carne).
Omdat de reisdoelen nog niet helemaal helder zijn (wind, stroming , weer, stemming, zin in) en we zeker willen droogvallen, is het aantal mogelijkheden om te provianderen in een haven ongewis. Dus: alles mee! Dat levert een flinke koelbox en -tas en 5 grote AH tassen vol met proviand! Gelukkig neemt PS vanuit zijn Drentsche standplaats wijn, melk (kom ik later op terug) en een paar biertjes mee, dat scheelt 4 tassen.
Bij het genoemde vertrek uit Den Haag zit de auto dus goed vol!
We arriveren om 12.00 uur in Heeg bij Heech by the Mar en treffen daar HN die vanuit Amsterdam wat eerder in Friesland is afgezet. PS is ook net binnen, we beginnen met koffie. Het verhuurbedrijf, waar we mee hebben afgesproken de normale tijd van boot afhalen 14.00 te vervroegen naar 12.00 uur weet daar niets meer van. “Ik ga zo wel even kijken” zegt Oettie, medewerkster van de organisatie. Het tempo van de medewerkers kan worden betiteld als ‘Fries gedegen’ maar komt op mij over als uitermate traag. Kan natuurlijk zijn dat de spanning van dit avontuur mij parten speelt, maar ik zie een medewerker een ander schip schoon borstelen met een techniek die het beste als ‘op de bezem leunen’ kan worden omschreven. Hier rent niemand. Gelukkig geeft Oettie aan dat de Welvaren gereed is en we kunnen aan boord. Parkeren is mogelijk op de pier en zeer prettig, dat scheelt in het tassen sjouwen.
De Welvaren ziet er schitterend uit. Schoon keurig in de verf, fris en netjes.
Het idee sluimerde al een lange tijd:
We gaan nog een keer varen op de Wadden.
Met een Lemsteraak die kan droogvallen.
Een vergelijkbare expeditie als in mei 2022.
Mijn vriend PS hield de gedachte en uitvoering wat scherper in het vizier als ondergetekende en kan dus zeker worden betiteld als de initiator van dit zeilavontuur!