Nieuwe alinea

Blog Post

Zondag 15 mei, Greetsiel – Delfzijl (toch niet) - Noordpolderzijl

  • door Dirk Berentsen
  • 27 mei, 2022

Gisteravond is reeds becijferd dat er wederom een wekker vereist is. Het plan is vanuit Greetsiel te varen naar Delfzijl. In de afgelopen dagen zijn de mogelijkheden en routes van Greetsiel naar thuisbasis Zoutkamp doorgenomen. Eenzelfde route terug over de Wadden is vanwege de verwachtte Oostenwind aantrekkelijk, er kan dan gezeild worden. Een andere mogelijkheid die P.S. opperde is, via Delfzijl, binnendoor te varen over het Eemskanaal naar Groningen. De staande mast route. Misschien overnachten in Groningen en dan via het Reitdiep naar Zoutkamp. Een wat andere opzet dan “over de Wadden”, zeker niet de échte waddenzeilervaring, maar een aantrekkelijk alternatief. K.S. en P.S. stonden blanco tot neutraal in de keuze en mij leek het binnendoor varen een toegevoegd aspect voor mijn zeil-, watersport- en vaar ervaring. Opzet was dus binnendoor: op naar Delfzijl.

Het hoogwater nabij Greetsiel noopte tot de wekker..

 De wekker gaat overigens symbolisch op 07.15 uur: we zijn al wakker en hebben al genoten van het fraaie ochtendgloren en de windstilte.

Ochtendgloren 1
Ochtendgloren 2
Zondagsrust

Omdat de voorraad koffie is uitgeput en we op niet meer dan 50% van ons kunnen opereren zónder koffie, heeft K.S. zich opgeofferd om bij het ochtendkrieken al boodschappen te doen. Met de gratis leenfietsen die aan het einde van de steiger staan gaat K.S. op de vroege ochtend fietsend inkopen doen bij de lokale supermarkt om de broodnodige koffie te bemachtigen. En wat verse Rosenbrötchen bij de bakker!

De buuf van een nabij gelegen platbodem, waar P.S. gister al mee gesproken heeft, klopt aan. Ze is bekend met ons voornemen om via Groningen te varen en deelt mede dat haar man heeft aangegeven dat vier dagen geleden één van de bruggen in de staande mastroute in Groningen defect was en het verkeer gestremd. We nemen deze mededeling mee, maar gaan er van uit dat een kapotte brug, zelfs in Groningen, wel binnen 4 dagen gerepareerd zal zijn.

 We vertrekken om 0824. Ontbijt in de kuip. Het is ongeveer 40 minuten varen naar de sluis, we genieten weer van het Leyhörner Sieltief. Bakboord voor de kant in de sluis en om 09.05 uur weer op weg.

Greetsiel sluis

Vlak na de pieren van de sluis gaan we bakboorduit en nemen de takkenroute die vele mijden, tussen de Hamburger Sand en de Greetsieler Nacken. P.S. heeft na haarscherp onderzoek becijferd dat we zeker 80 cm water onder de kiel houden. Klopt!

Takkenroute

Als we deze geul hebben verslagen is het tijd om te zeilen! Er is niet veel wind, Oost 1 á 2 Bft. Het grootzeil en de fok worden gehesen. Scherpe observatie en aanwijzingen van de kombuisroerganger voor P.S en K.S die met piekeval, klauwval en dirk aan het stoeien zijn. Teamwork. Af en toe gaat de motor bij, er is echt weinig wind.

Heerlijk zeilweer
Zonder inspanning
Wat meer inspanning
Met aanwijzingen

Om 11.15 een 2e bakkie koffie en googelen naar mogelijk stremmingen in Groningen. Een bericht uit 2018 over een te restaureren brug is het enige..

 Om 12.00 lukt het om telefonisch contact te leggen met de havenmeester van Delfzijl, waar we navraag doen over ligplaatsen, maar ook over een mogelijke stremming. Tja.. in onvervalst Delfzijls wordt aangegeven dat ergens in Groningen op de route een brug defect is en dat deze brug pas eind mei weer open gaat!

 De bemanning van de LE 53 is na de 2e koffie (Duitse maling) alert en scherp. Direct wordt de zuidelijke koers met een fraaie 180˚ bocht omgezet in een noordelijke. Snel een plan. Gewoon over het wad terug of Borkum? De passage Warfummerlaag is niet meer haalbaar, en we moeten deze route nemen. We besluiten vannacht te anker te gaan nabij oostelijke ingang Uithuizerwad, het begin van het Eemswadje. Kunnen we morgen passeren.

 Heerlijk weer met zon. Wind Oost 3 aanwakkerend naar 4. We nuttigen de lunch om 13.00 uur. Pindakaas en Jam en Kaas.

We gaan om 14.05 ten anker aan de zuidzijde van het Horsbornsand nabij boei R16. De LE 53 nestelt zich in wind en stroom ligt rotsvast ten anker.

Naderen ankerplaats
Peilstok activiteit
Ten anker
Ankerwacht
Route

In het zonnetje wordt het toch nog wat fris. We bedenken en bespreken de mogelijkheden en alternatieven voor de Route voor komende dagen. En effe slap zitten, een soort ankerwacht. Rond 16.00 uur blijkt dat we aan de grond zitten. Niet geheel gepland, maar door de scheepsleiding omarmd als welbewust beleid. "Zo kan je scheiding goed zien” wordt als een van de argumenten aangevoerd. De door de civiele dienst aangewezen ankerplaats, een kleine 200 meter verderop tussen boei 14 en 16, gebaseerd op smartphone (uitgerust met C-Map en Vaarkaart Nederland apps) informatie, fungeert voor 100% (voldoende water) maar wordt weggezet als "we kunnen toch niet verder..". Dat zeilervaring opdoen gaat nog een poosje duren.

 Biertje, nootjes, olijven en harde worst als aperitief voor de goed vullende avondmaaltijd (Zomerstamppotje). We eten 18.30. De naast de stamppot geserveerde chipolata (niet houdbaar) vervanger, een soort varkensvlees worst-saucijs met lichte kaasvulling (niet aan K.S. gemeld) is van eredivisie niveau: Duitse Bockwurst klasse! Uiteraard Almhof toe.

De LE 53 is gedraaid en ligt nog steeds stevig ten anker. Het is vloedstroom, nu dus in de wind én stroom voor anker. Om 19.20 de Duitse koffie.

Of het de opwekkend invloed van deze koffie, een ingeving of een “het wordt tijd om wat te doen” houding van K.S. is, zal voor altijd een geheim blijven: K.S. oppert dat met het komende hoogwater we ook weer gewoon wat verder kunnen varen in westelijk richting naar een positie net noord van Noordpolderzijl om morgen wat tijd te winnen. Geweldige gedachte en we gaan direct voortvarend van start. Sunset is om 21.25 uur, daarna hebben we nog ongeveer 30-40 minuten voor echt donker.

Om 20.05 anker op en varen. De 1e stranding is al om 20.25 uur nabij boei R4. Volle kracht loswrikken werkt niet. We zetten onmiddellijk het anker uit. En vlot er weer uit, we zijn weer los. We varen terug richting boei R6 om 10 minuten gaande te houden, wellicht was de vertrektijd iets te scherp. Een 2e poging levert hetzelfde resultaat: korte stranding en weer ten anker. Nog meer volle kracht.. We varen weer om 21.15 uur met gelukkig steeds meer water onder de kiel. Genieten!

Avondtocht
Ook inspanning
Verscherpte uitkijk
Fraai
Ten anker 2

We gaan nabij de entry boei van de vaarroute naar Noordzijpolder ten anker om 21.55 uur. Ankerpeilingen en 3 keer anker app alarm (mij onbekend, maar een op GPS basis gebaseerde app die een hels alarm doet afgaan als de positie buiten een van te voren ingestelde marge wijzigt bijv. door een krabbend anker. Overigens gaat het alarm ook af als er even geen GPS ontvangst is [3 keer] of wanneer de tables of GSM buiten adem raakt [4 keer])

Biertje op de goede afloop. Licht slingerend schip, wind Bft 4 a 5 uit oosten. K.S. en ik drinken een klein glaasje van de door K.S. meegenomen Schelvispekel, voor P.S. glaasje wit. Dat Schelvispekel kom ik nog op terug. Slapen om 23.10.

 

 

 

 

Van zeilen, ankeren, Blockworst en improvisatie nagenietende Dirk

Share by: