Om 21.44 is de loods aan boord (ladder port side, 1,5 meters from the water..). De navigatie naar het loods station nabij boei Alpha, net noord van het Rangitoto Channel is vlot verlopen: goed weer, helder zicht, weinig scheepvaart (slechts 2 outbounds!).
De loods is net aan boord als de bemanning die de loodsladder aan het opruimen is geschreeuw hoort nabij Boei No.6 (Iso.R.1s) aan bakboord. Op de brug horen we ook duidelijk Help geroep! Direct zoeklicht aangezet, maar niets te zien. De loods roept de loodsenboot op per VHF en stuurt deze terug naar genoemde boei. We horen wat meldingen op VHF Channel 16, maar zijn er niet actief meer mee bezig, men schakelt over naar een ander kanaal. Later horen we via een Mayday Relay Call van Auckland Port Control dat er 3 mensen zijn opgepikt, waarvan er één geruime tijd in het water heeft gelegen. Gelukkig geen casualties!
Het meren gaat deze keer m.b.v. 2 (sterke) sleepboten. Fraaie manoeuvre! De sleepboten maken in de Waitemata Harbour vast ter hoogte van de Fergusson Terminal en dan bakboord uit naar de kop van Bledisloe Terminal, stoppen en dan achteruit de Jellicoe Wharf haven in om bakboord langszij te meren!
De Ninghai ligt om 22.50 gemeerd 3+2 voor en achter bakboord langszij.
Ik neem nog wat foto’s, het is koud (15 graden) en regenachtig. De kapitein heeft de leerling met de scheepsagent meegestuurd om een lokale sim kaart voor mij te halen! (handig om mbv GSM met wifi te internetten op de laptop..). De jongeman komt keurig om 00.15uur al buigend kaart en wisselgeld naar mijn hut brengen (Die hiërarchie en pikorde zal ik later nog eens beschrijven..)
Ik ga nog even zwemmen op dat Internet (pas als dat langere tijd niet beschikbaar is gaat het niet-internetten schuren, althans bij mij..) en kijk nog even naar het nachtelijke Auckland vanaf de brugvleugel.
Om 01.00 slapen.
Dirk.
(schrijf in de we-vorm, maar ik ben (meelevend)toeschouwer hoor..)
(Google Maps helpt..)