Nieuwe alinea

Blog Post

Ninghai 14 -16 nov 2012, Op Zee

  • door DJB
  • 15 nov, 2012
Het vertrek de 13e november uit Suva (niet 16.00, 23.00 of 05.00 uur) verloopt vlot. De loods is om 17.15 aan boord, om 17.30 sleepboot vast (SB achter) en 17.45 los voor en achter.
Roeiers voor achterschip…..(Fiji stijl)
In de haven van Suva lagen 4 schepen voor anker, opstopping! Slalom door de haven: om 18.10 gaat de loods van boord en wordt de telegraaf op (bijna) vol vooruit gezet.
De laatste instructies zijn (deze keer): zorg voor aankomst Auckland op vrijdag 16/11 om 22.00 uur. De afstand tot het loods station is 1135 mijl we hebben 76 uur: de snelheid zal dan ongeveer 15 knopen moeten bedragen! Niks geen rocket science. Moet wel het weer een beetje meezitten: de voorspelling is ZO wind, Bft. 2-3 en niet meer deining dan 1, max. 2 meter. Op weg! Varen.
Ik geniet weer met volle teugen van dat hangen op die brugvleugel!
Brugvleugelenview
Dat weer houdt zich tot de middag van de 15e keurig aan de voorspelling. Strak blauwe lucht, amper wind, klein beetje deining. Langer zonlicht.
Mooi!

Daarna wordt het toch wat ruwer, windkracht 4 à 5, maar vooral een staartje deining die de Ninghai flink doet stampen en slingeren. De temperatuur daalt ook nog naar 16 graden en dat is voor de machinisten reden om de airco uit te zetten en de verwarming flink aan te slingeren. Gelukkig kunnen er in mijn hut 3 ramen open..

Nu moet ik natuurlijk vertellen over de dubbele bodems en ballast-tanks en het laden en lossen van ballast water (waar tegenwoordig ook al toestemming van havenautoriteiten en veel papierwerk voor nodig is), diepgangperikelen en wingtanks 3 die worden gebruikt om het schip tijdens laden/lossen recht te houden (automatisch) want dat heb ik allemaal aan de 1e stuurman gevraagd, die geduldig uitlegt en zeker om te laten zien dat ik hier aan boord heus niet alleen maar zit te niksen!!

Ballast Systeem Controle Paneel.

Maar eerst vertellen waar ik het meest van heb genoten dit stukje op zee: de maaltijden van afgelopen woensdag!
Let op: Ontbijt: Vissoep, oranje gekleurd, rijkelijk voorzien van dunne mihoen en stukjes vis, daarnaast ook gefrituurde vis op een apart bordje; verder schaaltje met stukjes gekookt ei en munt en koriander en partjes citroen. Ook bakje vissaus en bakje met olie en sesamzaadjes. Naar eigen smaak inrichten en smullen. Dat is een stevig begin!
De lunch brengt witte rijst (met klein beetje noten erdoor) stukjes kip en erg lekkere aubergine, in kleine stukjes en helemaal zacht met zilte, zoute sesam smaak. Bakje erwten- / bonensoep erbij. Kiwi, keurig in partjes gesneden toe!
Ook het diner is riant: bordje met witte rijst, vergezeld van een kommetje soep (met veel groen) en een bakje met warme kleine inktvisjes met groene paprika. Daarnaast gepaneerde, gefrituurde inktvis. Bakje met gedroogde gebakken uitjes gemengd met chili en trassi. Vergezeld van een glaasje rode wijn! Dan komt Messman met een bord vol in kwarten gesneden eieren met saus: egg-salad for the passenger..

Dat van dat ballast en wingtanks gedoe kom ik nog wel eens op terug!

Genieten
Avondzon Dirk
Share by: