De afgelopen 3 ochtenden ben ik wat langer in de machinekamer geweest. Kloppend hart van het schip volgens sommigen, vetput volgens anderen. Om alle ins en outs van een scheepsmachinekamer te doorgronden is een fikse studie vereist, dus ik zal me beperken tot wat basisbegrippen die ik weet, vermengd met wat verouderde kennis van de Zeevaartschool (ook in de opleiding tot stuurman/kapitein werd aandacht besteed aan de vetloods. Zo heb ik vele lesuren mogen genieten van een leraar wiens naam ik (stom) vergeten ben (met een onvervalst Utrechts accent) en geleerd over Waterkasten, Schotse ketel, Vlampijpen (vlámpaipen), voorgeschakeld Curtiss wiel, Langhemdzuiger, pokhouten Stuwblok en de Bosch Einspritzpumpe!: ook hier is heerlijk veel jargon).
De Ninghai heeft, om het machine geweld in toom te houden (en te onderhouden), 8 man ter beschikking. Een 1e en 2e machinist, een 4e/training machinist (die zijn eerste reis maakt) en de elektricien. Daarnaast een wiper, een fitter, een oiler en zeg maar de algemeen onderhoud/schoonmaak/klusjes man! (de titel e/c is mij niet helemaal helder, maar hij wóónt in de machinekamer, volgens mij komt hij er alleen uit om te eten en te slapen).
Zonder te generaliseren kun je gewoon van alle machinisten zeggen dat het een bepaald/apart slag mensen is. Ook hier aan boord. Want? Volgens mij wordt er steeds naar een perfect draaiende machine of -onderdeel gekeken (of gecontroleerd of, erger nog, gesleuteld), waarna deze machine (of onderdeel) dan écht kapot gaat. Of (ineens..) gebreken heeft, die niemand anders kan waarnemen. Dan kan de wáre machinist aan het werk: namelijk repareren, sleutelen, zodat het weer doet wat het daarvoor ook al vlekkeloos deed…. Dit alles omgeven met klagen over apparatuur, omstandigheden, meetinstrumenten, tijdstip, te weinig spare-parts, slecht gereedschap, verouderde leidingen en bovenal andere personen (kantoor!), vooral niet-machinisten. Afijn, een ieder die wel eens met de auto bij een garage (ook een soort machinisten) is geweest zal het beeld direct herkennen! Gelukkig wordt het gemopper vaak teniet gedaan door een ongekende liefde voor al die machines en draaiende onderdelen en techniek, maar dat maakt het aparte slag alleen maar aparter..
Wat is daar allemaal te zien, in zo’n machinekamer?
De hoofdmotor van de Ninghai is een 6 cilinder, 2 takt diesel (6 RTA 62U CEGIELSKI-SULZER ) die max. 107 omwentelingen draait (wij doen met halve kracht niet veel meer dan 80 slagen) en een (max) vermogen heeft van 13320 KW.
En dan verder nog: een ketel om de brandstof te kunnen verhitten (anders is het niet te verpompen) en voor verwarming, purifiers om de brandstof een beetje op orde te krijgen voordat er gestookt wordt, ontelbaar veel leidingen voor brandstof, ballast water, bilge water, zoetwater, koelwater, een vuilnisverbrander, koel-en vriesinstallatie, afvoeren van sanitair, sewage-tank, filters, compressoren om het drukvat te vullen (machine start op lucht), een hele werkplaats, en veel, veel meer.
Ik heb 104 foto’s gemaakt om het later allemaal nog een keer op een rij te zetten..
Om het geheel een beetje te overzien is er een Controle kamer, waar alle machines en apparatuur gecontroleerd en geschakeld kunnen worden.
Wat verbruikt dat zou zo’n beetje?
Zoals de Ninghai nu vaart, economisch(!) met 13,5 knots is het verbruik ongeveer 26 Ton per etmaal . Ruwweg 26000 liter voor 600 km.
Dat is 43 op 1!
We tanken dan ook uitsluitend bij de Witte Pomp in Singapore!
Motorman Dirk