We gaan Emergency Drill houden, was de mededeling gister bij het avondeten (witte rijst met varkensvlees (en saus), bloemkool (in kleine stukjes, goed gaar gekookt, met kerrie-iets) en een heerlijke soep met bamboescheuten, met frisse citroen en pittige chili-smaak, meloen toe) van de 1estuurman. Nu ben ik als “oude rot” zeker bekend met het fenomeen Sloepenrol. Het alarmsignaal gaat, iedereen gaat naar de hem (nog geen vrouwen) toegewezen reddingsboot, daar wordt een beetje gevraagd wat een ieder voor extra taak heeft (journaal meenemen, vanglijn losmaken, motor starten, boot vieren, etc) en dan vraagt de stuurman: “Is iedereen d’r ” (over deze vraag , die ook veel in vakantiebusreizen met bejaarden wordt gehoord, ga ik nog eens een hele aparte verhandeling houden..) en dan is alles in orde. Terug naar de dagelijkse bezigheden. (Ik heb ook meegemaakt dat er nooit werd geoefend, daar had je vlotten aan boord en die gaan vanzelf drijven…)
Ik had al eens met de derde stuurman gesproken over alle veiligheidsperikelen, dus was een beetje op de hoogte en bovendien is er op mijn deur (en in mijn hut) een plakkaat geplakt met instructies!
Messman volgt mij. Iedereen gaat keurig op de geel geverfde cijfers staan (ik wordt bij de S neergezet en niet op 24) en de 1e stuurman zegt in het Birmees: “take action” (denk ik).
Je zit overigens niet echt comfortabel, sterker nog je zit klote!: je “ligt” meer in een soort hele slechte, zeer krappe, plastic, tandartsstoel. En insnoeren met wel 3 veiligheidsgordels (voor mij altijd te klein), want zo’n valpatentboot maakt een immense klap wanneer ze de zee in wordt gelanceerd. En dan. Dan: voor het eerst in mijn leven krijg ik last van iets van claustrofobie… Zweet, gevoel geen adem, heet, hier wil ik snel uit lijken mij tenminste duidelijke tekens van zeer onprettig. Ik moet er ook wel om lachen, hou ook vol, maak zelfs een foto, maar ben heel blij dat, kort nadat iedereen zich heeft ingesnoerd, er einde oefening klinkt (denk ik). Snel weer buiten, d’r uit. Frisse lucht!!
Hierna gaat de bemanning nog een keer aan boord van de reddingsboot (of het niet snel genoeg is gegaan weet ik niet), en mag ik buiten blijven.
Dat kan betekenen dat of het overduidelijk was dat ik het erg onplezierig vond, of dat ze niet echt geïnteresseerd zijn in het evacueren van passagiers… Of beide..
Ik maak foto’s en ga na afloop naar de brug om te vertellen dat het allemaal goed en snel ging en erg meeviel (held..). Goed werk!
De kapitein verteld dat we nu verder gaan met de volgende drills. Ik dacht dat het al lang einde oefening was..
Wordt vervolgd!!
Niet voor reddingboot geschikte Dirk