Op de brug geeft de kapitein aan dat de bemanning nu verder gaat met nog meer oefeningen en drills. Het gaat om brandbestrijdings-, gewondentransport-, noodstuurmachine-, olievervuilingsbestrijding-, en confined compartment oefeningen.
Zo. Toe maar. Ik doe mijn reddingsvest uit en ga naar beneden.
De bemanning verzamelt weer bij het Muster Station en er wordt, na oproep van de brug, eerst een brandweeroefening gehouden.
De ketelruimte in de machinekamer is het doel. De checklist wordt ook deze keer door de 1estuurman afgelopen. Diverse handsets en walkie-talkie’s (schrijf je dat zo?) worden vertrekt, de 1emachinist gaat de brandbluspomp starten, 2 A/B’s rollen 2 brandslangen uit en sluiten ze aan, de fitter haalt 2 poederblussers, etc. De oiler en de bootsman doen een brandpak aan, zetten maskers op en sluiten een fles met perslucht aan. De oiler lukt dat overigens binnen 2 minuten, dat moet een koopvaardijrecord zijn! Prestatie.
De brandbestrijdingsploeg gaat dan, onder leiding van de 2e machinist naar de ketelruimte. Het simulatie blussen verloopt vlot en ik begrijp dat “de gewonde moet worden afgevoerd” oefening hier naadloos op aansluit. Het scenario dendert door! De 2e kok, blakend van gezondheid, zal boven in de ketelruimte als slachtoffer fungeren.. Ik begrijp dat niemand graag deze rol op zich neemt, je zal maar in een slingerende brancard naar boven worden getild met een flinke kans je kop te stoten.. Het scenario gaat overigens verder ook niet in op wat de 2e kok daar in godsnaam deed, maar laat ik niet te veel de toeschouwer-let-op-details rol vervullen!
Nadat, zonder te stuiteren, de rescue-ploeg de 2e kok op het Muster Station heeft afgeleverd, is het tijd voor de “sturen vanuit de stuurmachine kamer” oefening. Deze keer een checklist voor de 2emachinist die met een machinekamer rescue-ploeg naar deze stuurmachine kamer gaat. Ik ga samen met de A/B die bij dit scenario als taak heeft te sturen naar de brug. De kapitein heeft de stuurautomaat uitgeschakeld en de A/B neemt het roer. Dan wordt er met de noodtelefoon (met zo’n slinger..) (ook onderdeel van de oefening) gebeld met de stuurmachinekamer en de bediening van de roerganger op de brug overgezet naar beneden. Gaat vlot en zonder haperingen. Roerorders en koersopdrachten volgen. Geen problemen.
Dan volgt de olievervuiling-drill en de krappe ruimte oefening. Ik blijf op de brug en begrijp dat de eerste oefening te maken heeft met een eventuele lekkage of fuel-spill tijdens het bunkeren. Er moeten dan o.a. chemicaliën worden aangevoerd naar het bunkerstation. Met uiteraard andere opruim- en schoonmaak apparatuur.
De nauwe compartiment oefening ontgaat me. Er is flink overleg over telefoon, handsets, maar de voertaal is nu geheel Birmees, dus het ontgaat me volledig. Overigens, na mijn ervaringen voorin in die reddingsboot heb ik mijn portie krap al wel gehad..
Om iets over 12.00 uur volgt de aantekening in het scheepsjournaal dat de bemanning de voorgeschreven oefeningen heeft uitgevoerd.
Ik ben onder de indruk van de snelheid, efficiëntie en de mate van getraind zijn.
Ik voel me en ben toeschouwer.
Meegeniet Dirk.