Alhoewel ik nog lang niet alle radio- en communicatieapparatuur heb kunnen doorgronden is al wel duidelijk dat de communicatie van schip met de buitenwereld verbeterd is. Nu is mijn referentiekader wat stoffig, tenslotte zijn mijn laatste schip-wal radioverbindingen van voor 1983 (Ja, ja.. opa vertelt). Daar waar ik in 1976 verheugd was een Telegram (hier is al de eerste schifting onder de lezers) te mogen ontvangen, is nu gewoon even bellen geen probleem. Dat telegram werd ontvangen door de aan boord aanwezige Radio Officier (Sparks) die, in dienst van Radio Holland, aan boord van de vele koopvaardijschepen voor de communicatie met het vasteland en andere schepen aanwezig was. U merkt dat ik hier het woord ‘werkt’ duidelijk niet noem. De Sparks was alleen verantwoording schuldig aan de kapitein en alle andere officieren (laat staan bemanning) werden meewarig aangekeken. Hoofdoorzaak van dat meewarig is volgens mij dat zodra we in een in een haven (of zelfs maar in de buurt) waren aangekomen, de sparks al zijn werkzaamheden (doorgaans luisteren naar irritante Morse geluiden (schifting gaat verder..) die verder niemand aan boord begreep = monopolie) direct uit zijn handen liet vallen en (naar iedereen vals glimlachend) zo snel mogelijk de wal op spurtte! “In een haven mag er geen zendapparatuur worden gebruikt” werd ons nog nageroepen! Dat naar deze bewering later geen diepgravend onderzoek is gedaan of een enquête over gehouden is heeft mij altijd verbaasd. Jaloezie? Ook. Voor dat de nostalgie echter de overhand neemt: ja dit beroep is uitgestorven (ik weet gelukkig van enkele sparksen die toch nog goed terecht gekomen zijn).
Ik vraagde derde stuurman aan boord van de Ninghai mij uitleg te geven over de apparatuur in de Radio-Room. Dit radio-room klinkt wat gewichtiger dan het in werkelijkheid is. Het is een hoek op de brug aan bakboord van 2,5 bij 3 meter waar de apparatuur staat opgesteld.
Met enthousiasme wordt ik door de 3/OFF op weg geholpen. De VHF set is gelijk aan die op de brug aan SB voor. Staat hier op Channel 16. Een MF/HF set van geringe afmetingen. Ken ik niet anders als een manshoge kast met fikse bakelieten draaiknoppen, dus dit is ook al verbeterd. De INMARSAT-C satelliet communicatie apparaat. Dubbel uitgevoerd (verplicht) en opvolger van de B versie (? !). Gebruikt voor data-communicatie in enen en nullen (schifting laat nu informatica studenten van zeg, 10 jaar jonger dan ik toe..). Een versie met fraai digitaal display: hier worden bijvoorbeeld de meteowaarneming doorgegeven . Waar het geheel een beetje door overschaduwd wordt, volgens de third mate, is de FBB (Free Broadcasting) apparatuur. Voor spraak maar bijvoorbeeld ook voor E-mail verkeer. Via satelliet. Ziet er uit als gewone telefoon en gewone computer.
Voor de lezers met nautische achtergrond (recent) begrijp ik dat ik niets nieuws vertel (hoop dat het klopt..). Het is waarschijnlijk voor 2012 ook al wat verouderd spul. In de komende dokbeurt staat er in ieder geval veel nieuw materiaal op de lijst.
Voor de lezers met verkeersleidings-achtergrond: doe maar net of je het begrijpt, net zoals die apparatuur op Schiphol..
Voor de overigen: Telefoneren kan, beetje vertraging, maar met een heldere verbinding. Je moet wel eerst heel veel nummers draaien van de computerstem telefoniste. E-mailen is mogelijk, maar op dit schip wordt er slechts 2 keer per dag verzonden/ontvangen. Kost de maatschappij 60 dollar per keer dus hier wordt op bezuinigd.
Voor mijn de jongens: Bellen YO (duur abonnementje); sms, What’s App en Internet NO. (als dit geen basis is voor die Communicatiewetenschappen..)
Schrijf Dirk.