Elbe 24 mei 2019, Maassluis - Op Zee - Oostende

  • door DJB
  • 24 mei, 2019

Vroeg op. De A4 staat na Delft al vast, de A20 naar Hoek van Holland kent een vrachtwagen met pech. Ondanks een kleine detour door de Spaanse polder en Schiedam Kethel en wat geïmproviseerde autonavigatie ben ik stipt 07.00 uur in Vlaardingen. Ik haal PS, vriend, zeevaartschoolgenoot, tutor, muziek en meer inspirator, loods buiten dienst op, én, de komende dagen, kapitein van de Zeesleper de Elbe. We gaan mee op de reis van dit museumschip naar Oostende. Daar wordt Oostende Voor Anker gehouden (“groots Maritiem gebeuren met deelname van meer dan 150 klassieke zeilschepen en tal van optredens en animatie”, kopt oostend.org).

We halen BvZ op, middelbare school genoot van PS en actief als kapitein/eigenaar op een coaster. BvZ is op verlof en vaart deze Elbe reis mee als stuurman. We zijn om 07.30 in Maassluis en de Elbe ligt statig op ons te wachten.

Elbe in thuishaven Maassluis

Aan boord direct herkenning, levendigheid, er wordt nog ontbeten, een licht schoolreisje gevoel en verder professionele voorbereiding voor de reis. Prettig welkom.

Goede sfeer

De Elbe wordt varend gehouden door zo’n 120 vrijwilligers. Stichting met bestuur, bemanningsleden en oproepbemanning, technische en nautische specialisten, wat administratie adepten, veel rechterhanden: een bont gezelschap van enthousiaste toppers, veelal met vaar- en Smit verleden, die vol overgave dit fraaie Museumschip onderhouden. Toppers.

Vrijwillig piepers jassen...

De planning is 09.00 uur vertrek, dit wordt iets vertraag omdat de laatste stores (tomaten!) pas wat later kunnen worden geleverd. Tomatenvertraagdtijd is 15 minuten, we zijn om 09.15 ontmeerd.

Tomaten!
Vertrek Maassluis

Rustig weer, wind W2 en soms minder, heldere lucht en rond de 18 graden. Wat wil je nog meer? Routine op brug en in de machinekamer, goed verzorgde lunch voor de op deze reis aanwezig 23 mensen. 18 bemanningsleden en 5 passagiers.

Direct buiten de paddenstoelen van Hoek van Holland wordt er sloepenrol gehouden en geeft PS instructie en info aan bemanning en passagiers. Goed.

Briefing en sloepenrol
Kalme zee

Het verkeerscheidingssysteem gebied dat we niet vlak langs de kust mogen varen, maar keurig op de snelweg moeten invoegen. Veel van de kust is er dus niet te zien, wel valt het grote aantal windmolenparken op.

Veel windmolens

Na de lunch nog meer tijd voor rust, naar het kalme zeetje staren en onthaasten.

Volledig onthaasten...

De approach naar Oostende niet spectaculair. Geen loods (dat is/kan PS zelf) en slechts summiere info over de VHF van de Port Control. Ligplaats 301 en hartelijk welkom..

Aanloop Oostende
Veel flats

De aangewezen ligplaats is bezet, dus kunnen we na navragen “achter dat andere schip” liggen. Geen douane of havenmeester.  De brug geeft het verschil met Hamburg, waar de Elbe vorige week heeft meegedaan aan de Hamburgse Havengeburtstagen (maritieme evenementen in overvloed..) aan: In Duitsland een enorme lading lijsten, formulieren, papierwerk spreadsheets en meer. Minutieus geregeld en gecontroleerd.  Verantwoordingen van alle gevaren mijlen en de tijden op de korte vaartochten. Een overtreding ivm met 2 (twee!!) minuten te laat vertrek uit het Sperrgebiet (dat klinkt meteen al zo van toen en was het niet volgens Wikipedia: Het begrip Sperrgebiet is afkomstig uit de Duitse taal. Het woord werd met name in de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de Duitse bezetters om een gebied aan te duiden dat ontoegankelijk is gemaakt voor gewone burgers. Meestal gebeurde dit uit militaire overwegingen) op de dag van vertrek uit Hamburg. Uiteindelijk is het schikking geworden met een boete van 55 euro door de Polizei geïncasseerd. Ik vind schikking altijd klinken als: we betalen maar zijn uiteraard niet schuldig (ING), maar in dit geval was het de snelste oplossing. Hier in België een ander beeld: geen douane, geen politie, geen havenmeester, geen papierwerk, geen controle, geen enkele lijst met gegevens opgevraagd, niet meer dan 3 man van het feestcomité die de trossen vastmaken en ons 25 passen geven om deel te nemen aan de festiviteiten van het feest! Europese gelijkgeldende voorschriften zijn in ontwikkeling..

Bakboord voor de kant om 18.25.

PS geeft klaar machines door aan de machinekamer

Wat gedoe met de gangway. Er is in Oostende een verval van 3,5 meter (bij springtij wel 5) dus “de organisatie’ heeft gezorgd voor een gangway. Erg lang en erg onhandig en slechts met levensbedreigende acrobatiek te betreden.

Gangway perikelen

Bemanning maakt zich op, om de wal op te gaan, toch wel een soort Jan Sanders tafereel.

PS gaat op zoek naar “de organisatie” om gegevens op te vragen over de het hoe en wat en hoeveel en met hoeveel passagiers van de voor zaterdag en zondag gelande vaartochten. Ik ga met BvZ 15 minuten later ook de wal op en tref PS met de Elbe informatiecommissie op het nabijgelegen schip de Hydrograaf. Het schip is stampvol met delegaties van de diverse schepen die aan dit evenement participeren en het is geen informatiebijeenkomst of vergadering maar dekken vol Brugse Zot drinkende partygangers, die vergezeld van shantykoren en een Ierse folkmuziek band, al etend en drinkend (!) genieten. PS heeft gelukkig al wel van “iemand van de organisatie” gezien en vooralsnog is er nog niets bekend maar krijgt gelukkig PS wel mee: ‘ik zal morgen even bellen..”

Brugse Zot is lekker bier.

Lekker bier

Met Piet terug naar de Elbe rond 21.00 uur. Koffie. We kletsen met de achtergebleven bemanningsleden en passagiers Gezellig. Ik zoek rond 23.00 mijn kooi op.

Goede eerste dag!

Geniet Dirk