Deze zeilvakantie dag kan het best omschreven als Rustdag met Fietsinspanning.
De start is om 07.00 stipt. We rommelen wat en genieten bij het ontbijt van een eitje met spek. Scheepsontbijt. B.v.Z. neemt om 09.15 afscheid om de ferry van 10.30 naar Norddeich halen. Vandaar met de trein naar Osnabrück en dan richting Rotterdam.
P.S., K.S. en ik ruimen wat op, drinken koffie en bespreken de mogelijke reisdoelen voor de komende dagen.
Vandaag staat gewoon een verblijf op Norderney op de agenda, we nemen direct de rol van toerist op ons. Het is licht bewolkt en het waait flink, Westelijk, windkracht 5 á 6 Bft.
We lunchen met brood en fruit. Het plan voor vanmiddag is fietsen te huren en een tocht over Norderney te maken. De inschatting van K.S. is dat een tocht van rond de 25 km. al een groot gedeelte van het eiland Norderney beslaat. Aangezien ik thuis gewend ben aan een Duitse fiets (Riese & Müller) met ongekende elektrische ondersteuning en magistrale actieradius, en bovendien zeer regelmatig van Den Haag naar de Elbe te Maassluis fiets (heen en terug 50 km) zie ik deze inspanning van slechts 25 km vol vertrouwen tegemoet. Ook met wind tegen. K.S. en P.S. zien elektrische-ondersteuning-fietsen als een overbodig, te modern, voor ouwe-mensen vervoersmiddel en prefereren met enig dedain de “gewone” fiets. Uiteraard wel met versnellingen. Er wordt nog wat gelispeld over wattages die échte fietsers op de pedalen zetten, maar gelukkig beschikt de fietsenverhuur Insel Bike Norderney (vlak bij de haven, er zijn overigens op Norderney wel 50 fietsenverhuurders..) over twee kanariegele damesfietsen met terugtraprem die aan de wensen van de loodsen voldoen en een rode sportfiets met Bosch middenmoter, riemaandrijving en 7 versnellingen (naaf). Iedereen tevreden. Kosten 40€, inclusief kaart, goed te overzien.
We beginnen in oostelijke richting aan de zuidkant van het eiland met wind mee. Veel wind mee. Mijn fietsondersteuning staat uit (hooguit een enkele keer op eco) en we gaan met goede moed op weg.
Vlot pedalerend via Golfbaan, de kust en langs het vliegveld (Flughaven) zijn we als snel bij punt 2 op de route, het Ende der Ausbaustecke. Verder oostelijk is er nog een pad naar Möwendüne en Wrack am Ostende, maar dit laten we rechts liggen.
Terug gaat via de weg Am Leuchtturm , ik elektrisch voorop en in mijn kielzog de twee over het stuur gebogen, net alsof er geen wind is schuilende en stoempende loodsen. Fraaie natuur. We stoppen even bij de vuurtoren.
Leuchtturm Norderney
Turmhöhe: 53,6 m
Stufenzahl: 252
Erbaut: 1872- 1874
Geografische Position: 53Ëš 42’ 40” N - 7Ëš 13’ 44” O
Kennung: 3 Blitze – 12 Sekunden
Nenntragweite: 21 Seemeilen (38 km)
Degelijke Duitse Informatie
Het is U niet ontgaan dat er bij de diverse foto’s navigatie wordt genoemd. Dit is een ingebakken onderdeel van K.S en P.S. en wat minder bij mij. Zelfs op deze fietsroute, waar toch niet echt veel mis kan gaan, wordt er regelmatig gecontroleerd, gekeken en becijferd met alle mogelijke middelen (Smartphone, kaart, informatieborden, omstanders) of we aan de eisen van de route voldoen. Navigatie? Apart.
In het dorp Norderney was het doel een terrasje en een biertje, maar het mondkapjes gebruik staat hier nog in hoog aanzien en daar wij de beschermende middelen ontberen en ook geen trek hebben in valse blikken van de Duitse toeristen en dagjesmensen besluiten we langs de westkust terug te fietsen naar de fietsverhuurder. Fietsen ingeleverd, met een lichte kritische noot voor de verhuurder dat het zadel van één van de gele fietsen steeds naar beneden schoof, zorgend voor een ongemakkelijke positie en verklarend dat P.S. steeds achter in het peloton te vinden was.
We doen nog enkele inkopen in de nabij gelegen Edeka supermarkt (we komen er achter dat kroepoek, na een Google zoektocht en Duitse taal schoolkennis niet Krabbenbrot, Krabbenchip, Garnalencracker, o.i.d. wordt genoemd, maar door de lieftallige winkelbediende gewoon als “Ah…Krupuk” wordt betiteld). Lesje.
We wandelen over het haven terrein terug naar de LE 53 en genieten van een biertje en nootjes. In de avond luxe uit eten. Net als gister in neysPlace. Kalfslever en kalfsschnitzel, glaasje wit en een witbiertje. Top!
Eenmaal terug aan boord kletsen we over onze Zeevaartschool ervaringen, jaargenoten, leraren, lesstof en gaan tevreden slapen rond 22.30 uur.
Bosch middenmotor adept Dirk