Donderdag 12 mei, Juist - Norderney

  • door Dirk Berentsen
  • 26 mei, 2022
In de loop van de nacht neemt de wind af en stopt het met regenen.
Ligplaats Juist

Verder een ietwat onrustige nacht voor 4. De gemoederen zijn licht gespannen na de aanloop van gisteren. Rond 07.00 is iedereen wakker en we starten met napraten, wat was dat nou, hoe te verbeteren en zeker ook vooruit kijken. We bespreken het plan om vandaag verder te varen naar Norderney en besluiten daar gezamenlijk toe. Dat betekent dat het passagieren en stappen op Juist beperkt blijft tot een bezoek aan de toilet- en wasruimte, vlak bij de in de ochtend vertrekkende ferry, in de jachthaven. Proper. We ontbijten binnen met yoghurt met muesli en boterhammen en een gekookt eitje, en met verhalen over ons vaarverleden.

Ontbijt

Om 09.02 vertrek. Het is helder, de zon schijnt en de wind is West, kracht 4. Motorrend in de vertrek route van Juist (takken) en vervolgens naar het oosten via het Juister Wattfahrwasser en het Kalfamergat naar Norderney. Deel takken, deels boeien, deels combi.

Vertrek Juist
Varen
Route

We passeren de inkomende inkomende ferry, we sturen vlak langs de takken, niet geheel bekend is hoe breed de vaargeul daadwerkelijk is.

Ook passeren de Lütjeoog, door ons takkenlegger genoemd. (https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%BCtjeoog_(Schiff))

Bakens en takken
Lütjeoog

Het gedeelte na het Kalfsmergat varen we alleen met de fok gehesen. Zonder motorgeluid en met windkracht 4 maakt de LE53 voor de wind een flinke vaart.

Zeilen
Zeilen
Approach Norderney

We zijn om 11.55 in de haven van Norderney. Eerst bunkeren. Niet geheel duidelijk is hoeveel brandstof we nog aan boord hebben, de inhoud van de brandstoftank en  hoe het verbruik is. Er is weliswaar een geïmproviseerde peilstok aanwezig maar onze koele berekeningen blijven een beetje een gokje. Voltanken dus, de diesel kost 2,24€ de liter, en na 35 liter bunkeren zijn we vol. Zonder morsen.  

Haven Norderney

We varen naar een vrije, fraaie ligplaats in de jachthaven, vlak nabij restaurant en sanitair voorzieningen. Heerlijk weer, beetje de boel aan de kant en rust.

Fraaie ligplaats

Tijd voor een biertje en zeker tijd om de gehele civiele dienst (ik) te ontlasten en te lunchen aan de wal. Het is best druk in neysPlace, maar we treffen een prettig plekje aan een grote tafel op het terras aan de achterzijde. Hefeweizen.

Biertje en glaasje wit
Lunch. eenmaal matrosenplatte (schweineschnitzel | täglich wechselnde soße | kartoffelsalat, bratkartoffeln oder pommes | salat)

Rond 15.00 uur zijn we terug aan boord: de slappe nacht, het vroege opstaan en de ontberingen tijdens de tocht nopen tot een powernap. Dit, waarde lezer heeft uiteraard helemaal niets met leeftijd te maken, maar is een standaard patroon onder zeilers, zo laat ik mij snel overtuigen, en is volstrekt normaal. Ik duik de kombuis in om een eenpansgerecht met gehakt en kapucijners voor te bereiden. Ben zelf niet geheel tevreden over het resultaat. Wel veel vers en voedzaam, maar niet zo smaakvol als ik in gedachten had. De yoghurt na afloop maakt een hoop goed. Leve Almhof. Ik ga na het avondeten nog een keer douchen en tref 12 douches in fraaie campingstijl voor mij alleen. Luxe.

Koffie en kletsen. B.v.Z. verrast ons door te vertellen dat hij morgenvroeg naar huis gaat. Is volgens hem beter voor hem en voor de groep. Acceptatie.

De dag wordt afgesloten met een wandeling en het thuisfront bellen.

Rusten om 23.00 uur, intensieve dag.





Al op takken-navigatie ingestelde Dirk