Welvaren, donderdag 30 mei 2024, De Kreupel – Rakkenpolle
- door Dirk Berentsen
- •
- 30 mei, 2024
- •
Wederom een wat onrustige nacht, met veel draaien en licht zelfmedelijden vanwege wat stramme spieren. Niets met leeftijd, maar uiteraard alleen door de inspanningen..
Vanaf 06.00 uur halfwakker en gerekt tot 07.40 uur.
PS is nog in bed op de bank in de kajuit (mijn ervaringen van twee jaar geleden geven aan dat de combinatie smalle slaapplek en gladde slaapzak een potentieel van de bank af glijden in zich heeft, maar PS slaat zich er manmoedig doorheen: niet op de vloer beland)
Ik zet thee, kook vast rijst voor de avondmaaltijd, haal het laatste
vlees uit het vriesvak, zet thee en koffie: activiteiten die stramheid en slaap
doen vergeten.
We worden verder wakker met thee in de kuip en een slow breakfast, deze keer geen ei (want vanavond nasi met een gebakken eitje, dus HN verbiedt ons in de ochtend ook al eieren te eten..)
Na het ontbijt wordt de kluiver klaargelegd: we moeten deze week toch minimaal één keer met alle beschikbare zeilen varen.
HN neemt iets na 09.00 contact op met de havenmeester. Deze heeft aangegeven om 09.00 uur even aan boord te komen kijken. Het gesprek is op zijn minst amusant.. Als HN aangeeft, na wat verwarde vragen van de havenmeester, dat we de nacht in De Kreupel hebben gelegen is de respons: daar mag je helemaal niet liggen.. Verbazing. HN noemt het gesprek van gister en dat de havenmeester langs zou komen. Hier wordt aangegeven dat hij niet mobiel is en op krukken loopt en helemaal nergens langs kan komen. Nog meer verwarring. Wel wordt aangegeven dat we het havengeld kunnen betalen via een QR code die op het verlate huisje is geplaatst..
Dat doen we dan ook, de €22,40 zijn weliswaar de minste kosten aan havengeld tot nu toe, maar gezien de faciliteiten (geen), en een verwarde havenmeester ook wel apart. We zien het als een kleine donatie voor de wederopbouw van dit beschadigde natuureiland. De schade die is aangericht komt van de stormen, het extreem hoge water in december van het vorige jaar, waar ook Hoorn en Volendam slachtoffer van waren.
De route vandaag is weer richting thuishaven Heeg, we moeten het schip vrijdagochtend vroeg weer inleveren en hebben een overnachtplaats gevonden vlak bij Heeg in het Heegermeer. In dit plan is ook opgenomen dat we een tussenstop maken in Stavoren om daar te lunchen. Gemak dient de mens.
Om 09.30 uur zijn we ontmeerd en manoeuvreren we voorzichtig de haven uit. Om 09.50 uur alle zeilen bij, maar de verwachte wind met Bft 3 is vrijwel afwezig, hetgeen slappe zeilen, geen vaart maar gelukkig wel prettig vertoeven in de kuip oplevert. Traag zeilen!
PS neemt de taak van koksmaat op zich en zorgt voor koffie, de wind trekt een beetje aan (Bft 3) en het is werkelijk prima vertoeven op de Welvaren. Zon, zonnebrand voor allen, jassen uit, genieten!
We koersen in alle rust naar Stavoren, om 11.35 zijn de fok en de kluiver gestreken en om 11.45 het grootzeil.




12.15 uur zijn we gemeerd in de noordelijke haven van Stavoren aan de havenweg. Het is rustig en de direct langsfietsende havenmeester gaat direct akkoord met ”we blijven maar een uurtje om te lunchen”. Het eetcafé de Visserman is nog maar net open als we aankomen: gemberthee met beschimmelde sinaasappelschijf is de enige dissonant, de broodjes met vis smaken prima. Al etend op het terras is het opvallend dat er veel fietsende Duitse toeristen zijn die zich ook als echte toeristen gedragen. Luid pratend, flink commentaar leveren op “die Holländer” en met helm op midden op straat de fiets parkeren en als het (schaarse) verkeer daar hinder van ondervind weer verder voortschrijden. Wij voeren intussen de discussie over opkomst, nut en noodzaak van de elektrische fiets (met als dieptepunt de veel te snelle fatbikes) versus de klassieke Batavus of Gazelle. En uiteraard de racefiets / mountainbike.
Met toestemming van de nog steeds rondfietsende havenmeester (Gazelle, overhemd
met veel strepen op de schouder) kunnen we hier water bunkeren. We zijn nog
niet leeg, maar behalve wat kookgebruik van het water willen we morgenochtend
ook wel het dek afspoelen, vandaar).
Een korte verplaatsing naar de waterslang en het inslaan van 100 liter
vers water is om 13.00 uur afgerond, we gaan weer op weg.
Om 13.06 uur varen we de haven uit en varen we sterk slingerend in zuidelijke richting langs de kust bij Stavoren naar de zuidelijk haven (Marina Stavoren) om daar het schip gaande te houden tot we in de Johan Friso sluis kunnen schutten. Dat duurt even, er zijn weliswaar 2 sluizen, maar het is druk met uitgaand verkeer naar het IJsselmeer.
Van 13.45 uur tot 14.00 uur zijn we gemeerd in de zuidelijke sluis,
daarna op weg voor de laatste strek naar het Eiland van Heeg, ook wel
Rakkenpolle genoemd.




We varen op de fok voor het windje door Morra, langs Hemelen (jeugdherinnering en bekend terrein voor KS). Verder via Galamadammen (15.10 uur) en de Oerden. Op de Fluessen het grootzeil bijgezet en in de middagzon genieten!
Rond 16.45 uur worden de zeilen gestreken en motoren we naar de binnenhaventje in de Rakkenpolle. 17.00 uur liggen we keurig stuurboord voor de wal gemeerd in de nog niet druk bezette haven. In de kuip een glaasje wijn, verbaasd kijken naar een motorjacht met 300 pk aan buitenboordmotoren, dat aan de andere kant van de haven aanmeert met een aantal zeer scherpe manoeuvres.. 6 Duitse jongens en een hond springen aan de wal, de muziek gaat op 10, de blikjes bier worden geopend: op een andere manier genieten van watersport!
Ik ga de nasi maken en eitjes bakken, HN, KS en PS ruimen de zeilen op en zetten het grootzeil netjes vast. En schoonschip.
De avondmaaltijd bevalt, we sluiten af met koffie in de kuip. De Duitse feestgangers zijn vervangen door een zeiljacht met 2 opvarenden die immense stickies roken en een zeiljacht, met opnieuw Duitse opvarenden, die direct de BBQ aanzetten en andere, ook luide muziek draaien. Watersport anders. Rond 21.00 is het geheel gelukkig een gezapige oase van rust, het ANWB gehalte krijgt weer de overhand.



We gaan niet al te laat slapen, zo rond 22.00 uur. Foto 1,2,3, 3a, want morgen vroeg op… (en moe?)
Van alle watersportfacetten genietende Dirk