Gepakt en gezakt vertrekken KS en ik om 10.00 uit Den Haag naar Heeg, waar de Welvaren is gestationeerd.
Een kort intro is hier op zijn plaats:
Voor vertrek zijn er de nodige voorbereidingen geweest. Minimale kleding voor aan boord werkt niet echt, naast wat toiletspullen, ondergoed en T shirts [en de hoopvolle korte broek] volgt er ook een scala aan noodzakelijkheden: laarzen, zeiljack, zeilbroek, slaapzak, kussen, lichte regenkleding, petten en schoenen, verrekijker, opladers, etc. Dat is al twee flinke tassen vol.
We hebben afgesproken voor de trip éénmaal uit eten te gaan en verder de maaltijden aan boord te nuttigen. Dirk kookt. Dat is 6 avondmaaltijden, 6 lunches en 7 ontbijten. Als (beetje) controle freak (ik prefereer hier georganiseerd), heb ik een overzicht gemaakt van maaltijden en lunches in Excel. Door velen als volledig overbodig ervaren (we zien wel wat er is) maar volgens mij aan boord van een bootje met een minimale koelkast, een vriesvakje van 10 bij 30 bij 30, een minuscuul 4 pits gastoestel en de opbergruimte van een Fiat 500 een absolute noodzaak. KS neemt traditiegetrouw (dat is in 2022 ook zo gegaan: korte traditie) de 1e avondmaaltijd voor zijn rekening (heerlijke chili con [veel]carne).
Omdat de reisdoelen nog niet helemaal helder zijn (wind, stroming , weer, stemming, zin in) en we zeker willen droogvallen, is het aantal mogelijkheden om te provianderen in een haven ongewis. Dus: alles mee! Dat levert een flinke koelbox en -tas en 5 grote AH tassen vol met proviand! Gelukkig neemt PS vanuit zijn Drentsche standplaats wijn, melk (kom ik later op terug) en een paar biertjes mee, dat scheelt 4 tassen.
Bij het genoemde vertrek uit Den Haag zit de auto dus goed vol!
We arriveren om 12.00 uur in Heeg bij Heech by the Mar en treffen daar HN die vanuit Amsterdam wat eerder in Friesland is afgezet. PS is ook net binnen, we beginnen met koffie. Het verhuurbedrijf, waar we mee hebben afgesproken de normale tijd van boot afhalen 14.00 te vervroegen naar 12.00 uur weet daar niets meer van. “Ik ga zo wel even kijken” zegt Oettie, medewerkster van de organisatie. Het tempo van de medewerkers kan worden betiteld als ‘Fries gedegen’ maar komt op mij over als uitermate traag. Kan natuurlijk zijn dat de spanning van dit avontuur mij parten speelt, maar ik zie een medewerker een ander schip schoon borstelen met een techniek die het beste als ‘op de bezem leunen’ kan worden omschreven. Hier rent niemand. Gelukkig geeft Oettie aan dat de Welvaren gereed is en we kunnen aan boord. Parkeren is mogelijk op de pier en zeer prettig, dat scheelt in het tassen sjouwen.
De Welvaren ziet er schitterend uit. Schoon keurig in de verf, fris en netjes.
Ik ga direct aan de slag met de proviand zo overzichtelijk mogelijk op te slaan. Dat mislukt. Vriesvakje vol, uitpuilende koelkast met een deur die alleen met licht geweld te sluiten is en de rest verdeeld over de diverse kastjes, op planken, in schappen op de diverse plaatsen in het schip. Tijdens mijn gedoe is er een briefing aan dek van Dhr. Koekebakker (hier geen vilein commentaar, het is echt zijn naam, mede eigenaar van Heech By The Mar en zeker een vriendelijke zeil- en bootspecialist). Mijn drie vaargenoten zijn gelukkig al redelijk ingewijd in het zeilgebeuren en de Lemsteraakwereld, dus de briefing neemt niet veel meer dan een 20 minuten in beslag. Jammer dat ik, zwetend alle spullen plaatsend, niet op de hoogte wordt gebracht van briefing of inhoud daarvan. Je kan hier stellen dat mijn reisgenoten denken dat ook ik al alles van de zeilwereld weet, maar dit kan niet anders worden aangegeven als een wel zeer naïeve gedachtegang.
Ik hoor ook dat de motor gestart wordt en tot mijn verbazing zijn we vertrokken..
13.30 uur Ontmeerd noteer ik later.
Gelukkig kan ik mijn overijverige vaargenoten erop attenderen dat we ook nog een tweetal pakketten met vaat-, thee- en handdoeken hadden besteld en dat die niet aan boord zijn. Overijverig vertrek. Tja.. gedraaid aan het einde van de haven en maar weer even terug varen naar ons verhuurbedrijf…
De Welvaren motort gemakkelijk (Yanmar 4 cyl diesel) en koersvast. We varen in het zonnetje, we kletsen in de kuip en via Heegermeer, Fiskerbuorren, Yntemaslaet, Koarte Filet, Lange Filet, Klifrak, door Workum's Diepe Dolte naar de sluis van Workum. Daar arriveren we om 15.35 uur, de sluis is actief tot 15.45 uur, je zou kunnen spreken van haarscherpe navigatie maar ik denk dat de geluksfactor zeker heeft meegespeeld. Lichte regen.
De navigatie onderweg is nog een beetje onderhevig aan gewenning, hoe doe jij dat, waar staat dat, welke tablet gebruiken we hiervoor, welke kaart; soms wat twijfelachtig: hier links, oh nee wacht even een scheidingsboei, ja hier nee nog 300 meter. Er wordt genavigeerd op een mix van zicht, ervaring, kaarten, laptops en tablet met navigatiesoftware. Degelijk. Afijn, omdat ik me amper met deze navigatie bemoei (op mijn GSM wel het [betiteld als kinder] programma Vaarkaart Nederland [ooit op de telefoon gezet op een vaartochtje op de Kaag] dat kraakhelder de positie weergeeft) kan ik genieten van de gevarieerde inzet van de bemanningsleden.
Op volle toeren. Koppie thee.
Reisdoel voor vandaag is Kornwerderzand: overnachten bij de sluis en morgen door naar de Wadden. In de aanloop naar Kornwerderzand wordt er een nautische pilot opengeslagen door HN en wat blijkt: je mag niet aanmeren aan de pier... (ik mompel nog wat over reisvoorbereiding, maar dat wordt weggehoond). Snelle improvisatie volgt. We gaan naar Makkum!
Afslag scherp naar rechts 17.05 uur.
Het is inmiddels wat harder gaan regenen.
We volgen keurig de boeienroute, en varen door naar het einde van het vaarwater in de Buitenhaven. Het is rustig in de haven. We vinden een fraaie ligplaats op de kop van een van de pieren. 2 keer aanlopen, daarna goed gemeerd om 17.35 uur.
Rust. Nootjes en een glaasje wijn. Bijkomend voordeel van Makkum is dat er een fraai sanitair gebouw is op 150 meter afstand. Schone douches en toiletten!
De chili van KS smaakt voortreffelijk en wordt begeleid door komkommer-tomaten sla. Yoghurt toe.
Na het eten eerst koffie (HN blijkt een zeer goede koffiezetter en krijgt deze taak uiteraard voor de rest van de reis toebedeeld) KS is even naar de Jumbo voor koeken en chips, dat zat niet in mijn boodschappenprogramma.
Na het eten stoeien HN en ik een tijdje met mijn Android tablet om een 5 tal gpx routes (mogelijke vaarroutes voor de komende dagen), die PS heeft gemaakt, te importeren in Open CPN (navigatie programma). Omdat PS een Apple gebruiker is en behept met de daarbij horende licht arrogante instelling dat alle niét Apple apparatuur inferieur, slecht werkend of gebruiksonvriendelijk is, maar zelf is vastgelopen bij dit importeren, is deze taak aan HN gegund. We zijn er een kleine 10 minuten mee bezig (inderdaad beetje omslachtig) maar uiteindelijk staan de routes kraakhelder in de Android tablet. (Nadere informatie leert dat het 32-stappen plan dat moet worden doorgelopen nooit kan bewerkstelligen dat dit in 10 minuten kan. Er is dus een topprestatie geleverd of het heeft 20 minuten gekost). (Noot: de high definition chart van de Wadden kan niet op een iPad worden geplaatst..)
We niksen en kletsen nog wat over skiën, gpx, navionix, loodsen, varen, verkeersleiding, jachthavens, meteorologie en meer.
Het regent nog steeds.
Rond 2230 bedtijd.
Wat een voortreffelijke 1e dag!!
Van zon, regen, zeilen en chili genietende Dirk