Dinsdag 10 mei,  Engelmansplaat – Lauwersoog – Borkum

  • door Dirk Berentsen
  • 24 mei, 2022

Het zal een ieder bekend zijn dat de eerste nacht in een vreemd bed (ik bedoel hierbij gewoon een hotel of zo) meestal een wat koude start heeft. Niet direct in slaap vallen, vreemde geluiden, andere lichtinval, de deur naar de WC op een andere plek..

Dit fenomeen is op de LE 53 in het groot van toepassing. Een onrustige draai- en ongekend lawaai nacht met af en toe voorzichtig verplaatsende opvarenden in je nieuwe slaapkamer. De doorgewinterde zeilers geven aan dat alle geluiden “scheepsgeluiden” zijn, daar slaap je lekker op.. Ik noem: geklepper van touwen tegen de mast (alsof er iemand met een drilhamer op 5 meter afstand aan het werk is) klotsend water tegen huid van het schip (je voelt het water bijna binnenstromen), windgeruis (geruis is te mild, het klinkt als een defecte luchtverversingsinstallatie  met wisselende toeren). En verder: de tocht (keuken raam en plafond ramen / nooduitgangen op een kier) zorgt voor een ongekende koeltestroom die zich het meest wervelend manifesteert rond de banken aan SB en BB (de slaapplaatsen). Nog verder: hinderlijk licht (door een prisma in het plafond met laser precisie gericht op diezelfde slaapplek) is niet te vermijden. Dit alles hoort bij het zeilen, daar slaap je goed op. Waarde lezer U beseft dat de discussie over wat rustig en prettig slapen is tussen de ervaren zeilers en de civiele dienst (ik) ook na 9 dagen nog niet is afgerond. Nog niet genoemd is de herrie die tijdens de toiletgang ontstaat. Eerst toiletpot beetje vullen met water (1e pomp, produceert bij aanslaan ca 70 decibel, vergelijkbaar met een oude stofzuiger) dan de toiletgang (aantal dB hangt af van de deelnemer) en tenslotte het “wegspoelen” (een tweede pomp met ogenschijnlijk de capaciteit van het Leeghwater gemaal slaat aan [zie opmerking P.S. “beste toiletdoorspoeling ooit”] en produceert het geluid van een startende generator die een klein dorp van energie kan voorzien. Besef dat de gemiddelde leeftijd van onze bemanning de 65 jaar is gepasseerd, die prostaten zorgen zeker voor één, maar vaker 2 maal per nacht plassen. Kortom van slapen komt niet zoveel.

 Rond 02.30 uur komt de LE53 los en het schip is om ongeveer 03.00 uur gedraaid achter het anker, dat goed houdt.

Ca. 05.40 uur zijn alle opvarenden wakker (zelfs de doorgewinterde zeil slapers) en we houden een kort scheepsberaad. Besluit: we gaan nog net na dit hoogwater op weg naar Lauwersoog. 05.50 uur Anker op.

Anker bij op
Geconcentreerd vertrek

Koffie en thee. Vlotte reis op de motor naar Lauwersoog. We meren af in de buitenhaven om 07.00 uur. Direct de zoetwatertank vullen, nog niet geheel duidelijk is het verbruik en de grootte van de tank, dus iedere gelegenheid om vers drinkwater in te slaan wordt benut.

Lauwersoog
Ligplaats Lauwersoog

We ontbijten met muesli, yoghurt, eitje spek en verse koffie.

Ontbijt
Brood (gebakken door P.S. zuurdesembasis, vakmanschap, doorzetten, ervaring, de juiste oven, en veel meer)

Toilet en opfrissen aan de wal en plan gemaakt voor vandaag. Getij gebiedt rond 12.30 uur vertrek met als doel voor vanmiddag/vanavond Borkum.

 De route van Lauwersoog naar Borkum is met recht varen over het Wad. Dat betekent haarscherpe berekeningen met facetten als diepgang (de LE 53 slechts 80 cm!), water onder de kiel, vaarsnelheid, boeien route, wind, stroom, weer en zeegang, de bemanning en de uitrusting van het schip. Naast de papieren kaarten wordt voor de navigatie gebruik gemaakt van iSailor en Navionics (op de tablet) met actuele kaarten en stroomdata. Uiteraard als back-up voor het op zicht varen.

Zeer prettig is het werken met de QuickTide die o.a. gegevens verstrekt over tijden van hoog- en laagwater, waterstanden, de actuele dieptegegevens van Waddengeulen, de passagetijden voor ondiepe geulen en wantijen.

Dat varen over die wadden is voorwaar geen lichte opgave, maar P.S. heeft veel voorbereid.

QuickTide 1
QuickTide 2

Tot vertrek hebben we dus wat personal time: B.v.Z. gaat even bijslapen, P.S., K.S. en ik gaan koffie drinken aan de wal; op loopafstand treffen we de “Restaurette Schierzicht . Meteen ben ik alert en zelfs licht achterdochtig. Restaurette? Wat is dat? Valt in de categorie Brood-o-theek (Bread-Zeppelin..) Vistaria, Kippie, Thai Tanic, Chinese restaurants die Tong-Au, Wahn-Sin of Soon-Fat worden genoemd,  Friet van Piet, Smultaria en meer. De vooroordelen worden bevestigd: een menu met onderdelen als Ludjewadschotel en Havenschnitzel (?). Het etablissement is leeg en verlaten en de koffie is matig. Het verblijf dus kort.

Restaurette...
Drukte

We wandelen naar de binnenhaven en zien daar de Sterke Yerke 4 liggen. K.S. weet er over te vertellen, mij is het Jerke gebeuren volkomen vreemd. Een inhaalslag kan worden gemaakt op https://www.sterkeyerke.nl/

Sterke Yerke

Na de boterhammen lunch aan boord vertrek om 13.00 uur.

 Direct uit het door mij bijgehouden scheepslog:

Net buiten de pieren van Lauwersoog zetten we de fok op en de LE 53 loopt al vlug, met de vloedstroom mee, zo’n 6 knopen. Snel! De vertrektijd is iets te scherp gepland, we lopen diverse malen vast. Door het opkomende water gelukkig snel weer los, iets verder van de groene boeien, iets dichterbij, er wordt alert gemanoeuvreerd. Bij de ondiepte Brakzand lopen we nogmaals aan de grond. 3 mans-discussie met besluit voor anker te gaan en 15 minuten te wachten tot nog hoger water. Het waait flink WZW 4 a 5 Bft. Om 14.25 uur weer anker op en via de laatste groene boei op Brakzand 19 naar de 1e rode boei van de Groninger Balg no.2. Lopen weer vast om 14.45 nabij de 19. Wederom te anker. Allemaal effe slap zitten on om 15.15 anker op. Geen strandingen meer en met wind en stroom mee op het fokje langs veel rode en groene boeien. Veel, 3 keer controle over welke boei en identificeren. 16.40 biertje voor Bert en thee voor drie, met Mars!

Koers overleg
De fok
Varen
Varen !
Beter weer

De geplande aankomsttijd is rond 19.30 uur, en omdat er ook aan boord om 18.00 gegeten moet worden duik ik ruim op tijd de kombuis in. Op het menu staat Chow Mein en ik ben daar effe mee bezig. Krappe ruimte, alle benodigdheden diep onderin de koelkast, achteraf verrassend smakelijk reeds gegaarde kip in een geïmproviseerde marinade, laag plafond…

We eten stipt 18.01 in ploegen van 2, bakkie op schoot. Lekker! Zon en beweeglijk schip. Afwassen en terug in de kuip zie ik dat we Borkum naderen.

Aankomst Borkum

We sluiten achter de veerpont aan bij het aanvaren van de haven van Borkum. Er zijn veel vrije ligplaatsen, maar daar mogen alleen visserij en dienstschepen liggen. P.S. en K.S. zoeken een havenmeester maar die is niet aanwezig. Daarom afgemeerd langszij een Nederlands jacht.19.30 uur.

Ligplaats Borkum

Rust. De inspanningen van de eerste echte vaardag zorgen voor een wat vermoeide bemanning. Een klein glaasje wijn en gaan vroeg slapen. Zo rond 2200. Slapen met scheepsgeluiden!

 


Wad ervaring opdoende Dirk