Wekker 05.00 uur, om 0530 aan dek. Ontwakend Oostende. Om iets voor zes uur aan dek, we verlaten het Oostende Voor Anker evenement (niets meer van een evenement te merken..) en om 05.55 zijn we ontmeerd. Op naar Maassluis. Geen hulp van de wal of roeiers nodig, gisteravond heeft de bemanning de trossen “dubbel belegd” zodat we zelf selfsupporting zijn v.w.b. het ontmeren.
Ontbijten om 07.30 uur, en dan schoon schip. Naast de dagelijkse routine van het schoonmaken binnen nu ook afhalen beddengoed en veel wassen draaien, nu ook schoonmaken van accommodatie met zoet water en aan dek alles op orde brengen. Machinekamer en brug draaien wacht. We varen.
En dat varen op het kalme zeetje is een waar genoegen. Goed zicht, windkracht 2, aangename temperatuur, opkomend zonnetje. Genieten.
Aanwezig op de brug net na 10.00 uur ontspint zich een theoretische discussie over de snelheid van het schip. Niet zo van “hoe hard vaart die boot” maar facetten als rompsnelheid, wrijvingsweerstand, golfweerstand, grootte van schroef, vermogen, vorm van de romp en meer worden genoemd. Special aandacht voor de carène van het schip. Dit, bijna poëtische woord, is in het geheugen van PS en ondergetekende ingebed na de lessen van onze gewaardeerde Zeevaartschool (Rotterdam, examen 1977) leraar A.P. Hellwig (scheepsbouw, stabiliteit, beladen en veel meer [“Heren, aandacht voor het grondtakel”])
BvZ verlevendigt de discussie met stellingen over de schroef van een schip. Spoed, slip, draairichting, speciaal voor sleepboot, invalshoek en meer. Trekkracht benodigd voor slepen is een logisch vervolg van het technische debat (sleepvaart adepten) Bollard pull wordt hét onderwerp (Bollard pull of Paaltrek is de trekkracht die een sleepboot stilliggend levert, uitgedrukt in metrische tonnen of kN). We krijgen een korte les van RO. RO is passagier op deze reis met de Elbe en oud stuurman van Smit. Heeft in zijn jongere jaren gevaren als 2e stuurman op deze zelfde Elbe en zijn nautisch carrière afgesloten als Superintendent van Smit. Bron van kennis op gebied van slepen, sleepboten, én bollard pull. RO doceert: De Elbe heeft een bollard pull van ongeveer 30 T, de Zwarte Zee, in zijn tijd, ongeveer 70 T, en de Rode Zee iets meer dan 80 T. RO doceert dat bollard pull niet alles zeggend is. Zo kon de Zwarte Zee met een mindere paaltrek dan de Rode Zee een sleep die met een vaart van ongeveer 10 knopen voer snéller slepen dan de op papier krachtiger Rode Zee. In een oogwenk tekent RO een grafiek met bollard pull, snelheid, weerstand sleep van beide schepen om dit aan te geven. De aanwezige nautici vallen even stil. Vakkennis. Varen is mooi.
Voor de puristen en jeugdige lezers die nog wat willen leren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paaltrek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsschroef
Na de lunch (met patat!) zien we o.a. de vele schepen die voor anker liggen.
Net op de Waterweg passeren we een uitgaande sleep met aan boord als begeleidend loods HH, ook varend als kapitein op de Elbe en inspirator, motivator van het Museumschip Elbe gebeuren! De bemanning denkt zelfs dat HH, ook nog sleepvaart adept van de hoogste categorie, zijn uitgaande sleep iets heeft vertraagd teneinde de rendez-vous van Elbe en sleep op deze locatie mogelijk te maken, maar deze geruchten kunnen niet worden bevestigd. Sleep en Elbe begroeten elkaar met veel scheepshoorn geweld.
Iets vroeger dan gepland wordt de Elbe om 1400 afgemeerd in de thuishaven Maassluis.
Daarmee komt een einde aan de prettige, in goed gezelschap verkerende reis van de Elbe naar en van Oostende. De sfeer aan boord is steeds erg goed en er wordt wanneer nodig hard gewerkt, met gelukkig ruimte voor kwinkslag en genieten en kletsen. Zeer prettig om daar deze 4 dagen onderdeel van te zijn. Varen is mooi.
Steeds meer sleepboot enthousiast wordende Dirk