Eerste bericht van de agent te Sri Racha na het doorgeven van ETA (96 uur voor) is dat we direct gaan laden en lossen, gevolgd door een tweede bericht (48 uur) dat we eerst voor anker moeten (kade bezet), weer gevolgd door een derde bericht (vlak voor pilot station): direct aanmeren. Niemand kijkt er van op, ook ik niet.
De aanloop naar Sri Racha is fascinerend. Het is avond dus je zou zeggen: donker. Echter vanaf zonsondergang ie er veel licht te zien: vissersschepen! Daar waar vroeger de Scheveningen 21 met behulp van een enkel, zwak petroleumlichtje de haring binnen sleurde, is het moderne Thaise vissen meer verlicht. Letterlijk.
De laatste paar mijl voor het loodsenstation neemt de concentratie van vissermannen toe. Het verkeersscheidingssysteem (er is veel scheepvaart) geldt hier kennelijk niet voor vissers, de kapitein en derde stuurman laveren er behendig langs en tussendoor. Gevolg is dat we de fel verlichtte bootjes soms op zeer korte afstand passeren.
Dat zorgt er in ieder geval voor dat het helemaal niet donker is, maar je eerder de neiging hebt een zonnebril op te zoeken…