Nieuwe alinea

Blog Post

Ninghai 23 dec 2012, Singapore

  • door DJB
  • 23 dec, 2012
Na het ontbijt (op zondag vaste prik: gebakken eieren met toast en heel veel gebakken spek en een (wellicht nog van de BBQ bekend) grote knakworst. De Birmese variant van het Continental Breakfast, met koffie) direct naar de brug. We varen door de Singapore Straits en dat betekent veel scheepvaart. Initieel wat heiig, maar al snel fraai weer met goed zicht. Ik neem lekker foto’s en ben onder de indruk van de hoeveelheid en variatie aan schepen. De VHF is druk gevuld met allerlei gewauwel over ETA’s, Pilot on Board en pilotladder on the port side. R/T discipline en uitvoering is van een volledig andere orde dan in de luchtvaart..
We gaan ten anker, en wel om 12.30 (4 op de bak, bakboords anker). De Ninghai moet wachten tot er een plaatsje vrij is aan de kade.
Ankerplaats Singapore nabij Keppel Harbour

Om 15.30 is er al weer een verse loods aan boord, deze brengt ons routineus naar Berth 82 in Keppel harbour. We liggen om 16.30 gemeerd. SB langszij, 3+2 voor en achter.
Direct na aankomst een stortvloed aan activiteiten: immigratie aan boord, nieuwe bemanning (er worden deze keer 6 man afgelost: 3 kunnen er meteen naar huis, de 3 officieren vliegen pas op 25 december naar huis. Dit i.v.m. overdracht en het niet beschikbaar zijn van een vlucht op de 24e…) , 2 inspecteurs die alle brandblusmiddelen komen controleren, bunkerboot voor 1200T zware olie en 2 tankwagen voor lub. oil, verse proviand word direct ingeslagen, nieuwe passagier is op eigen gelegenheid maar vast vandaag i.p.v. morgen aan boord gekomen, flinke hoeveelheid aan verf-stores moet na de proviand direct worden geladen, en oh ja, 3 minuten nadat we gemeerd zijn draaien de wal-containerkranen (3 stuks) al op volle kracht om de lading te lossen.
De voltallige bemanning van de Ninghai is in de weer. De verse bootsman en matroos zijn nog geen 5 minuten aan boord of ze staan al in overall aan dek mee te draaien. 2 2e machinisten zijn aan het bunkeren. Alle stuurlui zijn in touw. De kapitein praat met de nieuwe kapitein..

En The Passenger? De passagier neemt na het aanmeren een lekker lange douche, ruimt de laatste spullen in zijn koffer en gaat gereed voor vertrek om 17.15 naar beneden. Nog even een half uurtje aan dek kijken en gedag zeggen (merendeel had ik in de afgelopen dagen al bedankt en gedag gezegd). Om 18.00 worden we (ik reis met de bosun, 2/cook en een o/s) door een busje van de agent opgepikt. Op naar Changi International.

De Ninghai dendert door: vannacht om 00.00 uur moet er al weer verhaald worden in de haven van Singapore. Zeg maar verplaatst, want ze gaat van Keppel Harbour naar Djurong. Verwachting is 26 december vertrek uit voor een nieuwe rondreis, deze keer met Jakarta als eerste bestemming.

Ik moet nog even wat uurtjes in de A-380 doorbrengen..

Prettige Kerstdagen en Goed Nieuwjaar, Dirk

PS Dank voor de vele leuke reactie, ik heb met plezier geschreven!

Share by: