Nieuwe alinea

Blog Post

Ninghai 29 okt 2012, Navigators

  • door DJB
  • 29 okt, 2012
Over navigators en de navigatie aan boord van een schip is natuurlijk heel veel te melden en te schrijven. Het vooroordeel dat over het algemeen naar voren komt (voornamelijk in films en TV series) is een heldere sterrenhemel, een sextant, een vuurtoren en degene die navigeert is een op Gary Grant lijkende (Captain Iglo) (stuur)man, strak in uniform (veel strepen), die, door alleen naar de sterren te kijken, in 5 seconden de positie van het schip in een kaart aangeeft (en daarna direct in staat is alle gevaren te noemen). Als het niet Gary is dan toch op zijn minst een slordig geklede, in drank- en sigarettenlucht gehulde, zonderling met groeven getekend gezicht (type Haddock of Baines), die zelfs zonder sterren, direct vanuit het glas, in 4 seconden de positie weet (B-films).

Op de zeevaartschool werd veel tijd aan het fenomeen Navigeren besteed. Van magnetisch Noorden naar ware koers, van Mercator Projectie tot Gyrokompas (maanden hebben we besteed aan Sperry Mk. XX of Anschütz gyro’s: wiskundige formules tot je er bij neerviel en vooral veel tekeningen..). Peiling met verzeiling, de Decca Navigator, long range navigational systems zoals Loran en Omega en GPS (kinderschoenen), zonsmiddagbestek, en natuurlijk dead reckoning (gewoon koersje-tijd…).

Genoeg, terug naar vandaag.

Mijn veronderstelling was dat er aan boord van de Ninghai een hypermodern, volledig automatisch systeem aanwezig zou zijn. Diverse GPS en radio systemen gekoppeld aan Electronic Charts (de gevorderde TomTom voor op zee) met vooraf ingevoerde Waypoints (door de Maatschappij bepaald), automatisch ge-update gegevens en diverse Radars met anti-collision toepassing. En dat allemaal gekoppeld aan de stuurautomaat (dubbel).

En de stuurlui, de navigators? Ik wist het niet zeker..

Tja.. soms gaat het niet zo snel. En moeten er vooroordelen (ook ik) weggewerkt worden!

Aan boord is het hoofdonderdeel van de Navigatie inderdaad het GPS.

Niks gekoppeld of automatisch. Geeft gewoon de positie in graden en minuten weer. Ieder uur wordt in een apart logboek de GPS-positie genoteerd, alsmede elke twee uur in het journaal. De positie wordt ieder uur in de zeekaart getekend. In deze kaarten zijn door de 2/OFF koersen uitgezet. Gedegen handwerk. Er wordt er ook gewoon naar lichten, bakens en vuurtorens gekeken en daar waar nodig en mogelijk wordt er mbv radar een radarpeiling genomen. Ook dat vind je terug in de kaart. De stuurautomaat wordt gewoon met de hand ingesteld. De sextant blijft wel in de kast.

De stuurlui aan boord van de Ninghai zijn jonge kerels uit Myanmar, met een gedegen opleiding. (Side step: De basisopleiding kost ongeveer 6000 US dollar en voor de kost en inwoning ongeveer hetzelfde. Totaal ongeveer 14000 dollar. Dan mag je als derde stuurman op weg. Voor elke nieuwe rang (2/OFF, CH/OFF en tenslotte Captain) moet je opnieuw naar school met examens en certificaten halen. Zelf betalen. Niks studiefinanciering of (uitgestelde) lening…)

Er wordt zeer serieus wacht gelopen, de CH/OFF loopt de 4-8, de 2/OFF de 12-4 en de 3/OFF de 8-12. Geen Gary’s of zonderlingen. Gewoon professionals.

Gerust slapende Dirk.

Share by: