Nieuwe alinea

Blog Post

Ninghai 9 dec 2012, Davao

  • door DJB
  • 08 dec, 2012
Vanochtend, net iets voor zes uur lokale tijd, is de Ninghai voor anker gegaan in de haven van Davao (Filippijnen). De loods was om 05.05 aan boord, maar de begeleiding was niet veel meer dan 2 mijl verder naar het Noorden varen, dan de kapitein vragen of we “ready” waren en dan het ankeren aan de bemanning over te laten.. (er is loodsplicht).
7 te water, bakboords anker!
Hoe dichter we Singapore naderen, des te meer de spelers op het veld van de Ninghai-activiteiten zich roeren. En meer willen. Eisen. De eigenaar wil een extra audit houden. Dat was eerst voor Singapore gepland, later zouden er 2 mensen meevaren van Sri Racha (Thailand) naar Singapore en de laatste stand van zaken is dat er vandaag iemand aan boord komt die dan meevaart naar Thailand. Verder is er op verzoek van de eigenaar een inspectie van de scheepshuid. Een team van duikers was gepland om in de haven van óf Sri Racha óf Davao de “hull” te inspecteren, dit i.v.m. met de aanstaande dokbeurt van de Ninghai, die weer in april staat gepland. (Nu blijkt dat ze direct na het voor anker gaan, hier op de ankerplaats al met deze inspectie beginnen).
Duiker 1
Hull Inspection

Vervolgens is er een inspectie van dubbele bodems en ballast tanks aangekondigd. Van Sri Racha naar Singapore varen 2 man mee die dit onderzoek voor hun rekening nemen, ook i.v.m. het dokken in april.
En dan natuurlijk nog de survey van de charteraar! De Ninghai staat op het punt van “contractverlenging” dus eigenaar en charteraar zitten om de tafel en de charteraar wil uiteraard zelf ook dat schip weer een keer controleren. Staat gepland voor Singapore.
Kortom de gehele bemanning van de Ninghai is de afgelopen dagen bezig met veel papierwerk, regelementen, voorschriften, checklists, vragenlijsten en noem maar op. Daarnaast uiteraard grote schoonmaak om er goed uit te zien. Extra verfbeurt voor machinekamer, delen van het dek, gangways en meer.
Dan is er nog de jaarsluiting die ook al veel papierwerk oplevert. Ieder kwartaal is het prijs. En natuurlijk de overdracht: kapitein en 2e machinist(worden in Singapore afgelost) zijn al dagen bezig met overdrachtsrapporten te maken, om maar niets te vergeten.
Kortom: het lijkt soms wel een drijvend administratiekantoor!

Wat de planning van het vaarschema betreft: dat steeds onduidelijker en vager..
De scheepsagent te Singapore heeft gisteren per E-mail een planning doorgegeven die tot op de minuut aangeeft hoe lang we in havens zijn, hoe lang de reizen daar tussen duren en de exacte hoeveelheid containers die moet worden geladen en gelost.
De agent hier in Davao kwam vanochtend vroeg per VHF dan ook met een verrassing: nee niet direct laden/lossen, we moeten eerst voor anker en oh ja, er waren 88 extra (lege) containers te laden zodat we niet om 22.00 de 9e december, zoals eerst genoemd, ook niet om 12.00 zoals later gehoord, maar ‘waarschijnlijk’ om 23.00 de 10e vertrekken. Als er nog veranderingen komen hoort de bemanning dat zo snel mogelijk. Of men de papieren even wilde aanpassen…

De Passenger heeft zo zijn eigen planning (en behalve weblog geen administratie). Deze planning was/is voor de Kerst thuis zijn! (nog geen kerstsfeer hier: 32 graden en volop zon (hoorde iets van sneeuw op Schiphol…), wel steeds lekker eten!). Gaat met de laatste berichten nog net lukken.
Verdere planning is genieten van Davao en straks Sri Racha (4 dagen!). En van het laatste stukje varen.

Planning Dirk

Share by: