Nieuwe alinea

Blog Post

USA Roadtrip 2023, zo 17 sep, Detroit – Thorold (Can)

  • door DJB
  • 18 sep, 2023

Deze Roadtrip dag is goed in te delen in twee gedeelten, met ook nog een top finish!

We gaan na het (wederom wat standaard) ontbijt (deze keer waren de scrambled eggs in blokjes gesneden..) direct op weg naar het Heny Ford Museum of American Innovation.  (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Henry_Ford). Niet zomaar een soort Louwman met veel auto’s, maar ook een exposeren van vliegtuigen, agrarische hulpwerktuigen, de ontwikkeling van meubilair in de loop der tijd, zware industrie motoren, een enkele trein, en veel meer. Een veelzijdig museum met aandacht voor technische ontwikkelingen, ruim opgezet in een enorm gebouw met heel veel ruimte. Je kan er gemakkelijk een hele dag vertoeven, maar de Roadtrip organisatie (wij vieren) hebben besloten er vanaf de opening (09.30 uur) tot maximaal 12.00 uur te genieten en er rond te lopen teneinde aan te kunnen vangen met deel twee van deze dag: de reis naar Thorold Canada! Dat is toch nog even zo’n 250 mijl, dat is zeker 5 uur rijden.

De route

Een wandelgang door het fraaie Henry Ford Museum:

Ingang Museum
Plattegrond Museum
Roosevelt Car
De auto waarin Kennedy werd neergeschoten in 1963. Vreemd. Daarna in gebruik door Johnson, Nixon, Ford en Carter.
P. voor de Allegheny loc.
1931 Bugatti Type 41Royale Convertible. 8 Cilinder 779 cubic inches motor met 3 versnellingen. 300 pk, gewicht ca 3500 kg! Er zijn er maar 6 van gebouwd, allemaal in Molsheim, Frankrijk. Kostte ook wat : in 1931 43.000$ (het gemiddelde jaarinkomen in 1931 was 1388 $ per jaar dus gewoon 31 jaarsalarissen…)
1936 Lincoln Zephyr Sedan. Zeer gestroomlijnd model (voor 1936), V-12 110 pk motor, gewicht ca.1700 kg. In 1936 een prijs van 1320 $, een gemiddeld jaarinkomen..
Willy Jeep. De bekende uit WW2
Willy Jeep interieur
McDonald's bord met een hele fraaie 1956 Chevrolet Bel Air Convertible
John Deere Model B tractor 1941 (Tussen 1935 en 1952 zijn er 300.000 van verkocht!)
Ford Model T Touring Car uit 1923, 20 pk de eerste massaproductie auto, hier ontleed
Colt
Eames Lounge Chair (The Eames Lounge Chair and Ottoman is a lounge chair and ottoman manufactured and sold by American furniture company Herman Miller. Introduced in 1956, the Eames Lounge Chair was designed by Charles and Ray Eames and is made of molded plywood and leather. It was the first chair the Eameses designed for the high-end market)
Ford Tri-Motor Plane. Rond 1930 in gebruik voor vervoer van New York naar Los Angeles. De vliegreis duurde ongeveer 48 uur, de trein deed daar ongeveer een week over, en per auto weken.. er waren nog niet overal snelwegen.
1950 Model Keuken
Museum Plafond bestek
The Dymaxion House was developed by inventor and architect Buckminster Fuller to address several perceived shortcomings with existing homebuilding techniques. Fuller designed several versions of the house at different times—all of them factory manufactured kits, assembled on site, intended to be suitable for any site or environment and to use resources efficiently. A key design consideration was ease of shipment and assembly.
Dymaxion House

We vertrekken om 11.50, na een kopje koffie en uitblazen, op weg naar Thorold. In Detroit nemen we de Ambassador Bridge over de Detroit River, en rijden we direct Canada binnen. De Grenswachter lijkt op Chuck Norris, heeft een donkere spiegelende zonnebril op (wij moeten onze brillen afzetten), veel tatoeages en een donkere, monotone stem, die na het bestuderen van de paspoorten vraagt: “What brings you to Canada today?” Holidays (en dat we niet langer dan 2 dagen in Canada blijven) zijn voldoende beantwoording om door te mogen rijden. Nee, we hebben geen firearms in de auto..

Grensovergang

De rit van Windsor (daar komen we Canada binnen) naar Thorold is een héle lange en rechte weg en saai. We stoppen voor lunch nabij Ridgetown op een wel zeer fraaie Rest Area, met veel ruimte en mooie picknick tafels en een schitterende omgeving, maar houden de lunch zeer beperkt, er zijn veel muggen die met name F. moeten hebben (die reageert het best met direct grote jeukbulten).

Onderweg
Lunch
Lunch
Lunch
Onderweg

We zijn om 16.45 bij ons Hotel, the Inn at Lock 7. Verouderd, beetje muf, rumoerig. Slecht af te sluiten kamers, dekens i.p.v. dekbed, jaren 70 kleuren, maar: Aan de achterzijde een balkon dat direct uitzicht geeft op Sluis No.7 van het Welland Canal!! We kunnen de passerende schepen bijna aanraken. 3 Roadtrippers vinden het leuk of aardig, maar ik ben volledig in mijn nopjes. Als 25 jarige hier vele malen gevaren, nostalgie van de bovenste plank en mooie passerende schepen. Morgen zal ik nogmaals uitleggen dat de één postzegels spaart, de ander treinspotter is, een volgende Muffler Man adept is en zo verder. Ik ben van die schepen. En De Zee.

The Inn at Lock 7
Vanaf het balkon! De sluis in.
De sluis uit

We eten in Donnelly’s Pub op 5 wandelminuten van het hotel. Heerlijk pub food. En een biertje.Plannen voor morgen nog niet helemaal rond (ik ga zeker een gedeelte van de dag op het balkon zitten..), dat gaan we bij het ontbijt bespreken.

 


Ford Museum fan, maar nog veel meer sluis – schepen adept Dirk

Share by: